Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ehedman
Hej alla,

Jag har nu ägt min S80 2005 BiFuel i snart 3 veckor. Trivs väldigt bra med denna vagn, men till skillnad från min tidigare 850 från 95 som jag hade från ny så känns S80 lite spårig.

Det drar än till höger än till vänster om vägen lutar lite eller om det finns hjulspår i vägen. Det är inte så att jag blir irriterad, men det är klart märkbart.

Är detta ett beteende för denna modell som jag får leva med eller bör jag kolla upp detta? Jag har Bilias Maxi- garanti.

Lufttrycket är kollat och de lite mer slitna framdäcken har max en sommar kvar.

Tacksam för svar ..
av sm5ugh
Hej!

Vad sitter det för fälg/däck på?

Jag har precis köpt en s80 -99 med 17" fälgar och 225/50 17-däck och den spårar som en tok jämfört med den 855 -96 med 205/60 16-däck. Men det är helt normalt enligt en lokal däcksförsäljare!
Användarvisningsbild
av ehedman
Jag har en volvofälg som heter Ursa 7x16 och på dessa sitter Michelin XSE 215/55 R16
Användarvisningsbild
av greeeken
Har man breda däck så spårar det lättare.
Sen beror det på själva däcken oxå om dom är bra eller dåliga.
Användarvisningsbild
av ehedman
Tydligen finns 205/65 R15 på fälgen "Saurus" 6,5 x 15" standardlevererad till denna årsmodell. Finns det någon med denna dimension som upplever S80 med den femcylindriga motorn som spårig?
av mff3
Har en S80 -01 med 205/65 15`och den känns inte alls spårig. Planerar dock att byta till ännu smalare vinterdäck 195/65 15`.

Till nästa sommar vet jag inte om jag kanske skall köpa köpa 16`fälgar med dina dimensioner, men nu blev jag mer tveksam :???:
av sm5ugh
Pratade med min volvomek idag om detta med att den spårar som en galning...och han bara bekräftade det som däckskillen sa - min bil är inte konstruerad för att ha en annan däcksstorlek än vad som sitter på. Att gå upp till bredare och lägre profil är bara till att be om "bekymmer". att det kan skilja mellan däcksmärken är också helt normalt!

Så...antingen får man ha en fräck bil....eller också en "körbar" bil! :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
sm5ugh skrev:Pratade med min volvomek idag om detta med att den spårar som en galning...och han bara bekräftade det som däckskillen sa - min bil är inte konstruerad för att ha en annan däcksstorlek än vad som sitter på. Att gå upp till bredare och lägre profil är bara till att be om "bekymmer". att det kan skilja mellan däcksmärken är också helt normalt!

fixa bra bussningar så blire bättre
av sm5ugh
greeeken skrev:
sm5ugh skrev:Pratade med min volvomek idag om detta med att den spårar som en galning...och han bara bekräftade det som däckskillen sa - min bil är inte konstruerad för att ha en annan däcksstorlek än vad som sitter på. Att gå upp till bredare och lägre profil är bara till att be om "bekymmer". att det kan skilja mellan däcksmärken är också helt normalt!

fixa bra bussningar så blire bättre
Svårt att få bättre eftersom samtliga bussningar/stag är bytta i framvagnen...fast till orginal eftersom jag inte vill ha en stötig banbil! :lol:
av JK24T
Dvs byt till Powerflex eller andra styva bussningar.
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]