Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johlin
Hej, jag har en buisness 04á med 603 stereon, med andra ord inga diskanter i dörrarna fram.
Går det att sätta in diskanter själv? Hur gör man?
Kan man dra sladdar från befintliga dörrhögatale eller måste nya dras från stereon (för det är väl inte så bra att det redan ligger förberett?)
Behövs delningsfilter?

Vet att detta diskutteras i andra trådar. Önskar dock en helhetslösning, gärna med länk till ritning hur man får av gallret osv..

Mycket begärt, jag vet, men försöka måste man ju..

Tack på en forehand
av Marbas
Jag är också intresserad!!

Skriv gärna artikelnummer på högtalarna och pris...
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag har iofs en 05:a så vet inte om det är lika men borde vara det. I min var det fördraget kabel till diskanten iaf så jag behövde bara kasta ut originalkoaxen och trycka dit ett tvåvägssystem.
av johlin
Bosa skrev:Jag har iofs en 05:a så vet inte om det är lika men borde vara det. I min var det fördraget kabel till diskanten iaf så jag behövde bara kasta ut originalkoaxen och trycka dit ett tvåvägssystem.
Hur menar du. Jag hänger inte riktigt med..
Kasta ut orginalkoaxen?
Satte du dit ett 2 vägs system där diskanten skall sitta?
Användarvisningsbild
av Bosa
I min så satt det en koaxialhögtalare, alltså mellanregister och diskant i samma högtalare där diskanten sitter i mitten av mellanregistret. Borde vara lika på din. Så jag ersatte helt enkelt originalhögtalaren med ett tvåvägssystem med separat diskant där mellanregistret fick sitta på samma plats som originalkoaxen satt och diskanten stoppade jag in i originaluttaget för diskant. :)
av johlin
Bosa skrev:I min så satt det en koaxialhögtalare, alltså mellanregister och diskant i samma högtalare där diskanten sitter i mitten av mellanregistret. Borde vara lika på din. Så jag ersatte helt enkelt originalhögtalaren med ett tvåvägssystem med separat diskant där mellanregistret fick sitta på samma plats som originalkoaxen satt och diskanten stoppade jag in i originaluttaget för diskant. :)
Ah ok. Tack, då är jag med.
Vad satte du in för system? Var det svårt att få loss gallren och högtalarna?
Användarvisningsbild
av Bosa
Stoppade i ett Amega Q-Comp Gold60-system. Du åker på att ta bort dörrsidan men det är snabbt gjort, efter att du tagit bort den så kommer du åt utan problem. Ska du byta ut koaxen mot nåt annat så sitter den med nitar som inte är gjorda i aluminium direkt, var några hårda rackare som inte gav sig i första taget. :)
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Om du sätter dit diskanter i platsen som är avsedd för det får du direkt en STOR! ljudskillnad då det hamnar i helt annan höjd, köper du volvo orginal behöver du bara klicka i dem i dörrsidan och sätta i kontakten, köper du eftermarknads måste du modda lite!
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]