Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zrt
När jag kopplar in motorvärmaren hörs ingenting. Ska det surra svagt eller är de helt tysta på s 60?
av Pelle
Om du har en elektrisk så är svaret : Den skall vara tyst.. Det är inte längre sk. insticksvärmare i blocket utan utanpåliggande blockvärmare och de "fräser" inte som insticksvarianten.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Pelle skrev:Om du har en elektrisk så är svaret : Den skall vara tyst.. Det är inte längre sk. insticksvärmare i blocket utan utanpåliggande blockvärmare och de "fräser" inte som insticksvarianten.
Ah..jag undrade faktiskt precis samma sak häromdagen! På lite äldre bilar typ Volvo 740, 940 etc..så brukar man ju kunna lyssna om det börjar fräsa/ticka från motorn när kontakten stoppas i. Då vet man att värmaren är i gång och fungerar.

På nyare bilar låter det ju inte ett smack! Hur tusan vet man då att den fungerar? Man kan kolla med kupevärmaren såklart...om det finns ström där, och om man har ett uttag. Men inte alla som har det.
Användarvisningsbild
av Scania
När värmaren varit igång en stund kan man känna efter med handen på motorblocket om det blivit varmt.
av matzen10
Jo, kan man visst det! Man hör hur det knäpper lite efter 10-20 sekunder..Bara att sitta kvar där man sticker in kontakten så hörs det..! Och hör jag det så hör alla det .-)

M V H
--_> matz
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]