Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Gokväll!

Jag körde en V70 D5 -02 idag på landsväg - med en förbrukning på 0.43 l/mil! löjligt lite tycker jag. :-K

Jag vill gärna höra vad ni andra med en D5 manuell har för förbrukning!
/Kalle
Användarvisningsbild
av gooose
Var det de som stod i färddatorn skall du ta det med en påse salt
Efter hand som milen läggs på hög så slits insprutarna o dyl man kan redan från ca 6-8000 mil få en ganska rejäl glädje kalkyl på snittförbrukningen Det enda rätta är att köra en sträcka och sedan tanka det enda som är hyffsat rätt

Färddatorn får sina uppgifter från motorstyrenheten och den kalkylerar inte med ev läckage
Min egna färddator visar nästan konstant 1 dl mindre än vad det blir om man räcknar på det efter tankning

Men åter till din fråga en manuel bil drar ca 1 dl mindre Dock är allt beroende på förare

En färddator är endast en kul grej inget man skall leva efter
mao lyser tanklampan TANKA lita ej på kvar att köra
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
(D)
av Anders Karlsson
Tjena åker s80 D5 -02 manuell på 0,56 - 0,6 i snitt tycker det är bra på så stor bil med husvagn drar den 0,8 -0,9 hälsn anders
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag har pratat med han som äger bilen och han säger att färddatorn är j*vligt exakt...

Nu drog den 0.5 (0.7max) vid hård landsvägskörning i slask många omkörningar.

/Kalle
Användarvisningsbild
av calle_g
Och här kommer en tråd till, uppenbart att alla har olika erfarenheter av hur mycket fel färddatorn visar.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... highlight=
av Stefan72
Tjena! Kan meddela att jag och min kusin körde upp till fjällen med hans S60 D5. Vi 2 + packning, ca 250 kg. Tankade fullt i Stockholm, upp till Idre, en del mil runt Idre, hem igen, tankade i Stockholm igen. Vi körde 137 mil på 1 tank, fick i 57 liter....ger en snittförbrukning på ca 0,42. Helt otroligt.
Användarvisningsbild
av calle_g
Vill aktuallisera den här tråden igen. Nu när det blivit kallare och den där sköna dieselvärmaren går, om inte jämt så väldigt ofta, har jag noterat en markant höjning av bränsleförbrukningen. Ett tydligt jämförbart exempel är två i det närmaste identiska resor till jämtland, den ena månadskiftet sept/okt (runt 5-10°C) och den andra i skiftet mellan nov/dec (under nollan och ner mot -10°C). Första resan gav en medelförbrukning på 0,51l/mil (0,49 enligt dator) och 104km/h i genomsnitt. Den andra resan gick på 0,58l/mil uppmätt (0,47 enligt dator) och endast 79km/h i genomsnitt (Isgata mellan Svenstavik och Orsa..).

Hur mycket kan man räkna med att värmare tar under körning? Vet att det står 0,6l/h men inte går den väl hela tiden?

Nästa fråga, när man kör, kan man då se någonstans att värmaren går?

Och slutligen, VARFÖR kan man inte själv välja om den ska autostarta? Kan lätt acceptera kall bil om man bara ska köra den till garaget eller från fjället till stugan i full skidmundering exempelvis.
av olson
Den går inte hela tiden, bara tills motorn blivit varm.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]