Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag skall ut och åka genom Tyskland snart och räknar med att kunna dra på rejält vissa Autobahn-sträckor med fri fart. Jag har dock dålig koll på vilken förbrukning min V70 -07 2.5T har vid höga hastigheter. Har någon här några ungefärliga siffror? Tex vid 160, 180, 200, 220 km/h

Annars kan jag återkomma om några veckor med resultatet :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Rätt mycket! Körde en lååång sträcka med fri fart (väldigt lite trafik och underbar väg!) och vissa begränsade till 130. Låg på 180-210 helatiden på fri fart. Vi snackar många mil. Hade en XC90 T6 då, trodde att det var hål i tanken :lol:

Du kan säkert räkna med 2< l/mil i 180+! XC90in låg nog mer på 3-4 :D 8)
av Förarn
Tack för infon!

Det vore iofs även intressant att se en kurva över förbrukningen i hela området, från 1 till 240 knyck...
Användarvisningsbild
av Brainy
Rätt snällt ändå, hoppas du hade en trevlig resa!

mvh
Anders
av Förarn
Brainded skrev:Rätt snällt ändå, hoppas du hade en trevlig resa!
Ja, det tyckte jag också. Det känns faktiskt dessutom som om bilen drar något mindre nu än förut vid normal körning, men det kan ju iofs bara vara inbillning...

Resan var klockren för övrigt. Mycket bra komfort och inga problem att sträckköra.
av niski81
I augusti körde jag genom Tyskland till mitt hemland och min bil förbrukade mellan 0.95 och 1.05 l/m. Jag körde mellan 160 och 180 km/h i genomsnitt. Jag har också provat max hastigheten och det var bara 215 km/h. Har även provat växla från 6:an till 5:an, men hastighetsmätaren stannade alltid på 215. Någon annan med ny s80/v70 som provat det? Har alla nya bilar begränsning på 215?
Senast redigerad av 1 niski81, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ALLEYCAT
Mina 2 volvo gör faktiskt mätaren ut, även om det är bara en som är chippad. Men frugans V70(1998) med lilla turbon klarar bara 235 km/h.
av Djinn
Förarn skrev:
Brainded skrev:Rätt snällt ändå, hoppas du hade en trevlig resa!
Ja, det tyckte jag också. Det känns faktiskt dessutom som om bilen drar något mindre nu än förut vid normal körning, men det kan ju iofs bara vara inbillning...

Resan var klockren för övrigt. Mycket bra komfort och inga problem att sträckköra.
Det där med att bilen drar mindre efter att man "fullgaskört" har jag också upplevt.
Tror det har att göra med att man när man kör så pass länge på såpass höga varvtal som det ändå är när man marschar 180-200km/h så blåser man rent i hela avgassystemet, dvs all sot och skit som har fastnat när man "ecodrivar" blåses ut och bilen andas lättare ett tag efter detta.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
niski81 skrev: Är det på alla nya bilar bägransning 215?
Tror de mer normala modellerna (med orginalprogramvara) har en spärr vid 210km/h (eller 215?), medan de kraftigare modellerna har sin spärr vid 250 km/h. Kan nog även vara kopplat till vilka däck som bilmodellen är tänkt att ha vid sitt typgodkännande.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]