Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#8835
Försökte söka men fann inget om detta. Så har någon några idéer på tar jag tackamt emot dom.. =)

Var ute och körde igår kväll. Plötsligt lyser meddelandet "Service motor omedelbart" (eller liknande). Stannar bilen och lyfter på huven. Finner MASSOR med motorolja på fel plats, dvs utanför motorn.

Ringer sambon som åker iväg och köper lite ny olja. Det går i 2.5 liter!!

Nu till frågan:
Vad kan ha orsakat så att 2.5 liter motorolja finner vägen ut genom oljestickan? Testade att dra ur stickan efter oljepåfyllningen och då kommer det ingen olja den vägen...

Någon som vet?
Vevhusventilation, topplockspackning... ???

Bilder (så länge RIX Telecom är nådiga)
http://www.mikaelnord.se/volvo/volvos80/volvos80.html
Användarvisningsbild
av Whisky
#8877
Hmmm... Inte bra! ??:-/

Förmodar att du kontaktat en verkstad för omedelbar översyn...

Låter för en lekman som övertryck i vevhusventilationen så den pressar olja genom den enda öppning som finns... Hade det varit vinter kanske det hade varit lättare att tänka sig att någon gucka hade frysit till och slagit tätt.

Åk omg till verkstad om du inte redan gjort det.
av zenobia
#8902
Pratade med "min" verkstad och dom hade ingen aning om vad det kunde vara. Jag tyckte också att problem med vevhusventilationen verkade rimligt. Men det ansåg inte dom.

Hörde med en bekant som i sin tur ringde någon Volvotekniker. Han sa att det tydligen ingår "rensning" av vevhusventilation/slangar till oljefällan på 12.000 mila-servicen. Görs inte detta så skjuter motorn tydligen ut oljan genom oljestickan precis som du sa.

Någon som kan bekräfta att detta arbete ingår i 12.000 mila-servicen på en S80 T6 1999 ?

Edit:
Var precis ute vid bilen och kollade. På ett serviceprotokoll från 2000 står det en ruta för service av vevhusventilation vid 8000, 12000, 16000 osv...

Är detta något dom kan ha ändrat sedan dess?
Hur svårt är det att rensa dessa slangar? Är det något en Volvotekniker gärna "glömmer" att göra för att det är "jobbigt"?
Sitter oljefällan framför eller bakom motorn?
av zenobia
#9236
Så var det avklarat...

Det var tydligen en förstärkning till insugsröret som vridit sig och blockerat någon slang. Det sitter en flexslang mellan luftburk och insug. Denna slang är av någon platssort. Där slangen går in i insuget sitter det en förstärkning i form av en stålring på insidan. Denna hade lossnat och vridit sig 90 grader, då blockeras venhusventilationen som har en anslutningspunkt underifrån.


Ockerbolaget vill dock ha 1.100kr för 5 minuters jobb med att plugga in datorn och läsa av felkoder... sedan ville dom ha 1.400kr för att byta bromsvätska... säkert!

I Saabvärlden ville dom ha en 500kr för felavläsning och 450kr för att byta bromsvätska... Har man köpt fel bil tro? Kan det vara så att märket "T6" på bagageluckan ger dom dubbla servicepriserna.. :D

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]