Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av per brand
Har en v70 classic-08. I dag tokregnade det ute,när jag kom hem såg jag att det var imma på insidan av glasen på dimljusen (ej hela). Enl volvo så är det bara så det är,dom säger att det beror på temperatur växlingar ute. Någon annan med samma problem????????
Användarvisningsbild
av greeeken
per brand skrev:Har en v70 classic-08. I dag tokregnade det ute,när jag kom hem såg jag att det var imma på insidan av glasen på dimljusen (ej hela). Enl volvo så är det bara så det är,dom säger att det beror på temperatur växlingar ute. Någon annan med samma problem????????
Problem?
Det är inget problem nog.
Att ha dimljusen på när de regnar kan resultera i att glaset spricker just pga som volvo sa temperatur skillnader.
av MP
kan va så att fuckten letat sig igenom packningen till lampfästet :?:
av mojja
ska ej vara så har fått mina bytta två ggr o utan bättre resultat någon ggn.

Vet inte vad volvo ska göra åt saken men det ska inte vara så på en nybil..

//mojja
Användarvisningsbild
av per brand
Jag tycker det är dåligt att det blir imma på insidan! Gäller garantin i 2 år på detta fel också? Någon som vet om volvo tar fram någon annan lösning så det ej blir imma..
av *pettson*
greeeken skrev:
per brand skrev:Har en v70 classic-08. I dag tokregnade det ute,när jag kom hem såg jag att det var imma på insidan av glasen på dimljusen (ej hela). Enl volvo så är det bara så det är,dom säger att det beror på temperatur växlingar ute. Någon annan med samma problem????????
Problem?
Det är inget problem nog.
Att ha dimljusen på när de regnar kan resultera i att glaset spricker just pga som volvo sa temperatur skillnader.
Lyktglas som inte tål att det regnar när man kör är felkonstruerade under förutsättning att rätt lampor är i. Det är därför man har ett ythärdat glas. Spricker ett glas av regn så lovar jag att det kan du komma hur långt som helst med.. det lär dom få ge ut på garanti tills bilen blir riktigt gammal.
DIMLJUS är just dimljus, och dimma är fukt. Fukt får vi när det regnar eller när de är just endast dimma. Men hursomhelst är det fukt. OCH fukt kyler väldigt bra som du påpekat..
av Pelle
Hmm om jag läser inägget rätt så är glaset helt fortfarande ?

Det var bara fukten som inte täckte hela glaset eller ?

I alla fall. Detta är ett klassikt exempel på det fysiska fenomenet daggpunkt. Många av dessa lyktor är ventilerade vilket innebär att om bilen är ute i fuktig luft (den fuktiga luften vandrar in i lyktan...) så kommer den senare om bilen kommer till kallare luft att kondenseras på insidan av glaset. Detta skall normalt torka upp efter ett tag. Det är dock inte normalt om du kontinuerligt har fukt i lyktorna eller rent en vattensamling...

När man tydligast märker av denna effekt är när man tvättar bilen i en tvätthall när det är lite kallare ute.. och vips så är det kondens på insidan av glasen.

Som sagt ganska normalt. (I alla fall på min 01:a som har hela dimljus)
Användarvisningsbild
av per brand
Glasen är hela,men när det regnar och man kör med släckta dimljus så blir det imma på insidan.Jag undrar om man skall gå till volvo och byta eller bara acceptera det??
av Pelle
Så länge som det inte är hål eller sprickor i glas eller reflektor så är det den normala ventilationen i lyktan som gör att du får lite fukt innanför glaset. (Fuktig luft utifrån som kondenseras på insidan av glaset när det kyls ned).

Det viktiga är att detta torkar ut så att det inte jämt och ständigt är fukt eller till och med vatten i lyktan. (En lykta som torkar upp ett tag efteråt är bevis på att ventilationen funkar)

Jag skulle vilja påstå att utifrån lyktans placering och om det inte är en massa fukt 24x7 så lär Volvo tycka att det är normalt eftersom lyktan är designad att vara ventilerad på detta sätt.

Hur ofta inträffar detta ? Antar att du inte får detta varje gång det regnar utan bara efter extremare nederbörd och luftfuktighet och att det blivit kallare ? I så fall är det normalt.
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]