Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sparwen
Min tomgång ligger på strax under 1000, jag tycker det känns lite högt. Är det normalt? Om inte vad är fel?

Efter att ha kört ca 1 mil i rådande temp (ca +10 grader) så ligger tempmätaren på mindre än hälften. Jag är van från föregående bilar jag haft att den går upp till hälften ganska så fort. Är det även något som är fel där eller? Och vad i så fall?
Användarvisningsbild
av eiskall
rikkarden skrev:Min tomgång ligger på strax under 1000, jag tycker det känns lite högt. Är det normalt? Om inte vad är fel?

Efter att ha kört ca 1 mil i rådande temp (ca +10 grader) så ligger tempmätaren på mindre än hälften. Jag är van från föregående bilar jag haft att den går upp till hälften ganska så fort. Är det även något som är fel där eller? Och vad i så fall?
Tomgången låter normal.

Däremot tror att din termostat inte stänger ordentligt. De här motorerna går upp i temp snabbt, så efter en mil bör den ligga på hälften (90 grader, om jag inte minns fel.) Går den nånsin upp på hälften?
av sparwen
Törs inte svara helt säkert att jag sett den över hälften, men jag tror det. Har nämligen inte tänkt på "problemet" förrän nu, så jag får hålla utkik på den om den går upp till hälften nån gång.
av Frodda
rikkarden skrev:Min tomgång ligger på strax under 1000, jag tycker det känns lite högt. Är det normalt? Om inte vad är fel?

har själv en 02:a
o det tar litet tag för bilen komma upp, kan inte svara på rak arm hur lång tid det tar, men ber att få återkomma när jag provat=)

Min tomgång ligger runt 800 tror jag, o då går bilen tyst tycker jag=)
av sparwen
Bytte termostat idag och det blev stor skillnad. Antar det är ett vanligt fel som många har utan att tänka på det.

Billigt att köpa och lätt att byta, så det är ett tips.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]