Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av petkas
ska lämna in bilen på måndag för att får stötdämparna o fjäderbenslagringarna bytta(mekonomen)har också skaffat 2st fjädersäten av gummi för att ev bli av med oljudet i framvagnen,men jag undrar om det är nånting mer man måste skaffa för att får dit "gummiskålarna"typ monterings detaljer eller liknande,tacksam för snabba svar(så att hinner skaffa fram dom) :lol: volvo v70 -04 aut.
av Addekarlsson
Är det dom skålar jag tänker på, så behövs inget alls. Dom läggs mellan fjädertallrik och fjäder, och hålls alltså på plats av fjädern.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av petkas
japp.det är dom,tack för det snabba svaret :lol:
av dr mugg
Har varit inne på mekonomens hemsida för att hitta dessa ilägg men hittar inget liknande. Vad kallas de? Finns det något art nr?
Användarvisningsbild
av petkas
köpte mina hos volvo,305kr st.
Användarvisningsbild
av iaken
Humm. Ska ju med byta. Måste man köpa gummit där på sidan utöver själva lagret?
Användarvisningsbild
av iaken
Jo, det förstod jag. :) Men måste man ha det? Är inte detta det gummi som sitter i skålen under fjädern. Inte över, mellan fjäder och lagring.
av Addekarlsson
Nej, man måste inte ha det. Detta gummi är framtaget för att förhindra oljud i framvagn, som vart ett problem på bland annat S80, genom att fjädern "knirrade" i fjäderskålen.

Jag köpte snikvarianten till min 960 när jag bytte fjäderben sist. Snikvarianten är 2 "slangar" som man trär på nedersta fjäderringen, och med det dämpar mot skålen.

Eftersom det ligger mellan fjäder och fjädertallrik, så bör det vara under fjädern ja. :D
På ovansidan har man fjäderbenslagringen, som redan har en massa gummi.
Nyckelproblem.

Tack. Ska byta och se om det var problemet.

B18 SU HS6 motor rusar

Var lite det jag funderade på, men mås[…]

Temp kylaravatten

Kamremmen driver vattenpumpen.

Jag brukade handtvätta ungefär en g&arin[…]