Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emty
Hej har en v70n -01 2,4T Som börjat bete sig konstigt på tomgång...
Var trettionde sekund så startar nånting väldigt illalåtande på vänster sida framifrån sätt... Varar i ca: 6 sek. Det e inte kylfläkten, den e helt tyst när den startar, det e nånting ovanför vattenpumpen, tror ja...
Nån som vet...?
Användarvisningsbild
av greeeken
kan de va torkar motorn på strålkastaren?
av Christian
Jag liknande ljuderfarenheter på min S80 2.4 -02. Ett ganska irriterande ljud, nästan som ett pysande uppkommer mer eller mindre regelbundet, även då jag kör.

Öppnade motorhuven och försökte hitta varifrån det kom - fann då en pryl med kylslangar som generatorremmen driver (heter den så?), högst upp, längst fram på motorn.

Ljudet kan karakteriseras som "groda instängd i burk".

Någon som har idéer om vad som behöver göras för att få ut grodan?
av Ronin
Hmm, har också ett pysande ljud som kommer regelbundet typ var 30 sek eller så. Står jag på tomgång så påverkar det tomgången något just när det "pyser" igång.
Har funderat på om det är kompressorn till AC:n.

Någon som vet???

S60 2,4 -01
Användarvisningsbild
av Sparkz
Titta på kompressorn, den har en remskiva med magnetkoppling så det syns när den börjar driva. Eller stäng av AC'n och se om det blir tyst.

En del modeller sitter det frihjul i generatorns remskiva, om det är kass fladdrar remmen och för oväsen.

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]