Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ehedman
Hej alla ljudintresserade volvoägare.

Jag har just anmält mig till forumet då jag nyss köpt en strålande fin S80 bi-fuel 2005.

Dock är ljudanläggningen med HU-650 och performance sound (lägsta högtalarklassen) inte någon höjdare.

Jag har byggt en hel del högklassiga ljudanläggningar i bilar tidigare, men nu vill jag gärna hålla mig till orginal då de är så fint integrerade nuförtiden.

Har hittat och köpt en PA-300 förstärkare till att börja med. Kostade 1200 Kr med kablar från Jönköpings Bildemontering.
Jag håller utkik efter premium sound högtalare från bilskroten, men kan tänka mig andra fabrikat med de adaptrar som finns för orginalhögtalarna.

Har tidigare kört en lösning med en 12" bas och monoslutsteg genom luckan i armstödet från bagageutrymmet på min gamla 850 med mcyket bra resultat och jag kanske gör om detta (ja armstödet får stå på glänt) om jag inte blir nöjd med basen från de två 8 tummarna i hatthyllan.
Här har jag en bias mot Hi-Fi snarare än värsta basdunket.
Lågbasen tar jag till viss del bort från dörrarna då detta kan ge "falsksång" i dörrmaterialet och basiga röster.

Nu till frågan:
Jag är rätt nyfiken på modellerna HU-850 eller HU-801.
HU-801 som är lite äldre kan gå tillbaka till 1999 på skroten och det finns gott om den hos Bildelsbasen men kan dessa passa med passform, eltekniskt, färg på plastfronten osv. i en 05?

Tacksam för svar och tips från andra s80 ljudbyggare.
Användarvisningsbild
av elmuppo
ehedman skrev:Hej alla ljudintresserade volvoägare.

Jag har just anmält mig till forumet då jag nyss köpt en strålande fin S80 bi-fuel 2005.

Dock är ljudanläggningen med HU-650 och performance sound (lägsta högtalarklassen) inte någon höjdare.

Jag har byggt en hel del högklassiga ljudanläggningar i bilar tidigare, men nu vill jag gärna hålla mig till orginal då de är så fint integrerade nuförtiden.

Har hittat och köpt en PA-300 förstärkare till att börja med. Kostade 1200 Kr med kablar från Jönköpings Bildemontering.
Jag håller utkik efter premium sound högtalare från bilskroten, men kan tänka mig andra fabrikat med de adaptrar som finns för orginalhögtalarna.

Har tidigare kört en lösning med en 12" bas och monoslutsteg genom luckan i armstödet från bagageutrymmet på min gamla 850 med mcyket bra resultat och jag kanske gör om detta (ja armstödet får stå på glänt) om jag inte blir nöjd med basen från de två 8 tummarna i hatthyllan.
Här har jag en bias mot Hi-Fi snarare än värsta basdunket.
Lågbasen tar jag till viss del bort från dörrarna då detta kan ge "falsksång" i dörrmaterialet och basiga röster.

Nu till frågan:
Jag är rätt nyfiken på modellerna HU-850 eller HU-801.
HU-801 som är lite äldre kan gå tillbaka till 1999 på skroten och det finns gott om den hos Bildelsbasen men kan dessa passa med passform, eltekniskt, färg på plastfronten osv. i en 05?

Tacksam för svar och tips från andra s80 ljudbyggare.
HU801 kan du inte köra i din bil. Kan tillomed störa ut hela Cannätet då
det är stor skillnad mellan nätet i bilar innan 05.

Måste vara en HU850.

//Branx
Användarvisningsbild
av ehedman
OK,

Jag hade det på känn. Blir till att ha lite tålamod då och stå ut med åsynen av ett kassettinkast istället för 5- kanal dolby ;-)

Tack för svaret.
av Lazarov
Nope! Påståendet att det inte går att ha en äldre HU801/3/5 i en -05 är inte riktigt.
Du kan koppla in den och den kommer att fungera. Dock kommer följande saker att vara problem.
  • Kanten på en 01-04 ser annorlunda ut på stereo och AC-kontrollerna, så du får fibbla med kantlisten som går runt för att får dit den.
  • Utrymmet i kassetten och fästena för radion ser också annorlunda ut så du får karva lite i innandömet och plastkassetten i bilen bakom stereon för att det ska få plats, men det är fullt möjligt.
  • Canbus versionen är inte samma och knapparna i ratten kommer inte att fungera. Jag körde med en "ny" >04 i min -04 v70 i 6 månader och märkte inga störningar på Canbus.
Du kan däremot inte sätta en AC-konsol från en äldre bil i din -05. Men det går att plocka höljet från en och lyfta elektroniken. Det är dock MYCKET MECK eftersom bla rattar och funktionsknapparna inte är identiskt placerade. Men det går, och jag har gjort det.
Bytte dock tillbaka. Rattknapparna är rätt viktiga för mig ;)
Felsökning av vattenpump

Spåren i remhjulen tar inte skada av hur h&a[…]

Gunga för hand (hårt) framåt/bak&[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]