Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olson
Går bra med Dexron III
Användarvisningsbild
av greeeken
Vad är det för märke på Volvos orginal?
Man kan ju försöka hitta samma märke på annat sätt.
Användarvisningsbild
av Lilja
notera dock att volvos styrservo olja är grön, iallafall den man köper. Vet inte om det går att blanda med vanlig röd ATF olja så jag hade nog tagit reda på det först.
av TommyGT
Lilja skrev:notera dock att volvos styrservo olja är grön, iallafall den man köper. Vet inte om det går att blanda med vanlig röd ATF olja så jag hade nog tagit reda på det först.
Sant! Det kan gå riktigt illa om man blandar ATF(röd) med CHF(grön)
Packningarna gillar inte det.. Läckage e inget kul o kan resultera i styrväxelras med mera.

Så mitt råd till Bad Guy är att avända CHF 11S
Min styrservo på min s60 -01 låter lite grann nu när det är kallt ute och jag tror att jag måste fylla på olja, det står ingenting om vilken olja det ska vara varken i instruktionsboken eller på behållaren.

Men i behållaren är det röd olja och i bagaget hittade jag en flaska ATF-olja från OK som förra ägaren förmodligen har hällt i servorbehållaren.

OM oljan står det:
OKq8 aTF Typ F/G Olja för automatiska växellådor som kräver en olja enligt ATF Typ F/G. Lämplig i momentomvandlare, konvertrar, servo-styrningar, hydraulsystem och vissa manuella växellådor.Kvalitetsnivå:Ford ESP-M2C-33F/G; Volvo 97330; Volvo 97301;John Deere JDM J21A

Ska jag fylla på med samma olja eller tömma ut skiten och fylla på med annan?
Är servooljan grön är det CHF-olja, och då ska man inte blanda i röd ATF-olja, vad jag har hört. Vet dock inte praktiskt vad som händer, men då jag jobbar med industrioljor och sett vad som händer om man blandar fel sorter så vågar i alla fall inte jag chansa.
Mekonomen säljer en användbar variant av CHF-olja (syntet), dock är volvos egen olja något billigare.
Jo, jag vill inte chansa. Men jag vet inte om det ska vara ATF eller CHF olja i min bil, tänkte om förra ägaren har hällt i fel så kankse jag borde tömma systemet och hälla i rätt olja.

Och om det nu ska vara ATF-olja, funkar OKq8 ATF Typ F/G till det? Jag fyller väll på med samma nu när dom ändå har hällt i den, men är orolig för att den äter packningarna och pajjar servon om det är fel!
chripopper skrev:Jo, jag vill inte chansa. Men jag vet inte om det ska vara ATF eller CHF olja i min bil, tänkte om förra ägaren har hällt i fel så kankse jag borde tömma systemet och hälla i rätt olja.

Och om det nu ska vara ATF-olja, funkar OKq8 ATF Typ F/G till det? Jag fyller väll på med samma nu när dom ändå har hällt i den, men är orolig för att den äter packningarna och pajjar servon om det är fel!
Köp volvos servo-olja (1L) Art.Nr: 1161529 . Den är grön till färgen. Det är rätta servo-oljan till din bil!
det som går under pentozin hos MERCEDES är sliconbaserad går inte att blanda med ATF! är det någon liknande produkt som VOLVO använder? MB använder den till styrservo manöverdelen i sprint-scift vx-lådor kopplingar.
isak

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]