Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Som ni kan läsa får jag ett felmeddelande i min s80 2.0T -99. ABS-lampan tänds och meddelandet dyker upp på displayen: "ABS-bromsar serv. erfodras". Efter att jag pratat lite med en mekaniker snackade han om kontakter i bak i bilen, alltså inuti bagageutrymmet, som ibland glappar. Dessa hittar jag inte.

Problemet uppstår hux-flux utan att jag gör något, och är inte konstant. Det försvinner nästa gång jag startar bilen. Jag kan hålla med mekanikern om att det är något som glappar, då det fungerar ibland och ibland inte. Har testat bromsarna ordentligt och det är inget fel på dem, abs-systemet fungerar som det ska.

Vet någon var det glappar eller har ni haft något liknande fel med er bil? Hör av er snälla!

Vänliga hälsningar,

Nils
av volvov702.4t
Jag har haft samma meddelande på min V70 -01. Det uppenbarade sig enbart när jag vred om nyckeln för att sedan försvinna när bilen startade. Inga felmeddelanden och inga felkoden hos verkstan.

Samtidigt upptäckte jag läckage under bilen och efter ett tag, varning för låg bromsvätskenivå.

I mitt fall berodde det på att kopplingscylindern läckte (samma vätska som till bromsarna) och nu när det är fixat har jag inte fått tillbaka meddelandet.

Jag vet inte om detta var orsaken till att meddelandet kom upp men kolla efter läckage under bilen. Kan kanske vara en indikation?
av angrah
Okej. Har inte märkt att bilen läcker men ska titta lite på det, vart hittar jag kopplingscylindern? Var sitter den? Är det samma vätska som till bromsvätskan, alltså i samma behållare i motorn? För i såfall fyllde jag på den igår. /Nils
av volvov702.4t
Det är samma behållare i alla fall på V70N. Kopplingscylindern är om jag har förstått det hela intergrerad med urtrampningslagret i kopplingen (men jag är å andra sidan ingen bilmek!). Mitt läckage syntes knappt underifrån, bara ibland när det hängde droppar ungefär mellan växellåda och motor men desto större fläckar på marken..
av angrah
Borde inte bromsvätskenivån sjunka om det läcker? För det har det inte riktigt gjort.
av volvov702.4t
Jag tyckte du skrev att du hade fyllt på den?
Om det inte läcker mycket så kan det ta ett tag innan det märks på nivån.
av Pelle
Gissar mer på ABS styrenheten. Ganska vanligt fel på tidiga S80.

Det blir glapp i enheten som då börjar ge upphov till en massa mysko felkoder.

Bäst är nog ändå att åka in till Volvo och be dem läsa ut felkoder så att du är säker på vad som felas innan du börjar riva ner och byta ut delar i onödan.
av angrah
Då har jag jag kollat upp vad datorn säger om felet. Det står att felet kommer från något som kallas för abs-pump. Någon som vet vad det är? Samma sak som abs-styrenhet?
av Arne Johnson
Hur kunde du få ut information från datorn? Fanns det felkoder sparade i bilens minne?

Jag har det här felmeddelandet i min bil, V70-01, men felkoder sparas inte, så verkstaden har inte lyckats hitta felet. Meddelandet visas bara då man startar motorn och försvinner strax efter att den snurrat igång.
av *pettson*
angrah skrev:Då har jag jag kollat upp vad datorn säger om felet. Det står att felet kommer från något som kallas för abs-pump. Någon som vet vad det är? Samma sak som abs-styrenhet?
pumpmotorn får inte nån ström enligt styrenheten och det är sanning. Nämligen så att boxarna är så illa lödda att dom spricker i lödningarna. Därmed får du ström ibland.. och ibland inte. Nån här som har en bra sida för upload av bilder så ska jag lägga in några bilder på boxar jag har i garaget som är spruckna.. Det här är en ypperlig inkomstkälla för volvo. Hade detta varit en tv eller annat hade ingen köpt en sån mera..

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]