Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av EvergreeN
Hej, jag är helt ny på detta forum. I onsdags köpte jag en Volvo S80 2,4 -99.

Jag är snart 24 år och hade tänkt försäkra bilen.

Är det någon som vet om något billigt sät att få den försäkrad på?

Jag har ringt runt till 8-9 försäkringsbolag och det billigaste hittills (överlägset) är Länsförsäkringar som vill ha 4826/halv och 3259/trafik.

Dyrast är Aktsam som ville ha 6521/trafik och vägrade teckna halv- eller helförsäkring på mig.

Tycker ni jag ska ta Länsförsäkringar?
Användarvisningsbild
av Loner
Kollat med volvia?

/L
av johanssonhenrik
Hej!
Jag har en S60 T5 -01
Den kostar nästan 8000 hos länsförsäkringar(Helförsäkring), närmast var trygg hansa som låg strax över 8000.

Ett tips är att ha hemförsäkringen hos länsförsäkringar, bilpremien blir då betydligt mycket billigare!
Användarvisningsbild
av EvergreeN
Jag kollade med Volvia. 6445/halv och 4253/trafik.

Länsförsäkringar är billigast så jag tog deras halvförsäkring för 414/månaden. Jag har, som ovan skribent var inne på, redan min hemförsäkring hos dom.

Försäkringspremier är ju åtminstone en av de få saker som blir bättre med åren.
Användarvisningsbild
av Brainy
nu har du redan tecknat försäkringen men till framtida funderingar så kan man använda http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se och göra prisjämförelser där, inte så många bolag men man har dem samlade iaf.
Hur mycket gav du för kärran när du vågar ha endast halvförsäkring?

/Anders
Användarvisningsbild
av Loner
Brainded skrev:nu har du redan tecknat försäkringen men till framtida funderingar så kan man använda http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se och göra prisjämförelser där, inte så många bolag men man har dem samlade iaf.
Hur mycket gav du för kärran när du vågar ha endast halvförsäkring?

/Anders
Tänke säga att han har säkert en rätt ny så han har maskinskadegaranti kvar, men 99 stod det ju.. :shock:

/L
av nalle2000
Låt mor eller far ta försäkringen tills du fyllt 25.
Användarvisningsbild
av EvergreeN
Tack för alla svar.

Jag bytte in en BMW 316 -97 mot kärran, och lade en liten slant emellan. Jag vet inte hur mycket den är värd.

Men jag resonerar så att om jag ska betala 12-13000 för helförsäkring och 5000:- i självrisk om något händer så tror jag inte skillnaden blir så stor mot vad det skulle kosta att fixa eventuella skador själv. Säg att jag kör av vägen om 2 år. Då har min helförsäkring kostat mig 14-16' mer än en halvförsäkring plus att jag ska betala 5000 i självrisk = 19-21'

Min far har en bilverkstad så där kan jag meka, en kompis till mig lackar bilar så en hel-lack kostar mig 8.000kr. Det innebär att jag kan spendera 13.000kr enbart på reservdelar och för 13.000 tror jag att man kan få tag på det mesta hos skrotarna.

Och jag vill inte gärna skriva någonting på mina föräldrar eftersom jag bor 50 mil ifrån dom, risken är stor att f-bolaget vägrar betala ut någonting då.

Dessutom kör jag som en ängel :wink:

En parentes: För ett år sedan så råkade min bror ut för en singelolycka med sin BMW 320 och bucklade i princip till all plåt på bilen utom bakdel+tak. Ett försäkringsbolag hade säkert löst in den bilen, men vi fixade den så att den såg ut som ny för mindre än 20.000:-
Användarvisningsbild
av Loner
Ja man kan ju resonera så, och visst har man tid och lokal så går det ju att fixa det mesta.

Kan bara nämna att det sprang upp en hund framför min 850 när jag kom susandes i 90 knyck.
Kostade 37000 att laga.

/L
Användarvisningsbild
av EvergreeN
Oj.. det var dyrt..

Men det beror väl på att lackerare och plåtslagare tar 5 gånger så mycket betalt när ett försäkringsbolag vill köpa något jämfört med när "svensson" kommer och betalar svart.

Det är min uppfattning iallafall, men ni har nog rätt, det bästa vore helförsäkring. Jag har helt enkelt inte råd nu bara, studerar ett halvår till - sedan ska jag nog teckna helförsäkring.

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]