Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sparwen
Lämnade in bilen för en åtgärd som skulle gå på garantin. Det var byte av en lambasond. När jag kom hem upptäckte jag att de hade bytt ut den till en begagnad.

Firman säger att den är från skroten och att de får sätta in begagnade delar. Innan jag börjar säga emot vill jag fråga er som vet. Det låter otroligt i mina öron att de gör det, speciellt utan att fråga kunden.

Vet ni vad som är rätt och fel i dessa fall?
av Djinn
Garanti säger väl bara att du skall ha en likvärdig eller bättre komponent, står väl inte att den behöver vara ny nånstans.
av sparwen
Djinn skrev:Garanti säger väl bara att du skall ha en likvärdig eller bättre komponent, står väl inte att den behöver vara ny nånstans.
Ja, jag vet inte. Därför jag frågade. :) Jag tycker bara det verkar dumt om de får göra så.

Edit: Kollade upp det på annat håll och det verkar som de får göra så.
Senast redigerad av 1 sparwen, redigerad totalt 0 gånger.
av Djinn
Spelar väl inte så stor roll om det gäller elektroniska komponenter som relän och dylikt. Hade varit värre om du fått begagnade bromsbelägg :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
Djinn skrev:Spelar väl inte så stor roll om det gäller elektroniska komponenter som relän och dylikt. Hade varit värre om du fått begagnade bromsbelägg :lol:
Ja eller beggad olja i motorn kanske?

tycker det är korkat att man får beggade saker.
av Steff 99
Vad talar vi om för bil hur gammal är den, hur långt har den rullat???, är det nybilsgaranti eller begagnat garanti ????.
Det är lite olika hur det hanteras
av sparwen
Steff 99 skrev:Vad talar vi om för bil hur gammal är den, hur långt har den rullat???, är det nybilsgaranti eller begagnat garanti ????.
Det är lite olika hur det hanteras
Begagnat garanti är det, bilen har snart rullat 18000 mil och delen i fråga var den främe lambasonden.
av Steff 99
På 18.000 mil kan man nog inte begära mer än att få en likvärdig fungerande del.
Å det är väl inte så illa det heller :D
av zenobia
Steff 99 skrev:På 18.000 mil kan man nog inte begära mer än att få en likvärdig fungerande del.
Så är det givetvis, för vi alla vet ju att försäkringspremien minskar i samma takt som bilen åldras... :evil:
Användarvisningsbild
av MartinS
zenobia skrev:
Steff 99 skrev:På 18.000 mil kan man nog inte begära mer än att få en likvärdig fungerande del.
Så är det givetvis, för vi alla vet ju att försäkringspremien minskar i samma takt som bilen åldras... :evil:
Det är ungefär lika självklart som att ju äldre bil man har, dessto mindre risk är det att man kör på en dyr bil, eller ännu värre än människa. Eller hur var det nu.... :???:

/Martin
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]