Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Från SVT Text:
Felaktiga förgasare på årsmodeller
från 1998 till 2001 kan kosta Volvo
Personvagnar över en miljard kronor,
skriver Göteborgs-Posten.

USA:s miljöskyddsmyndighet EPA vill
att Volvo ska byta ut alla förgasare
i modellerna Volvo V70, S80, S50 och
C70 för de aktuella åren. Det handlar
om 300.000 bilar enbart i USA.

Problemen med den elektroniskt styrda
förgasaren visar sig på olika sätt,
som startsvårigheter eller ryckig
gång samt att motorerna inte klarar
avgaskraven, vilket är vad EPA slår
ned på.
Någon som har mer info om detta?

/Magnus
Användarvisningsbild
av olafixar
Hur yttrar sig felet?

- Ofta lyser lampan för lambdasonden. Då är det till att köra till verkstad. Men det kan också visa sig i form av sämre startvilja, körbarhet och tjuvstopp.

- Det här är ett besvärligt fel för verkstäderna. Felet är intermittent. Det visar sig ibland.
Hmmm....jag känner igen problemet från några inlägg här på forumet....tex sämre startvilja och körbarhet. Vad bra att Volvo fixar felet :!: Enligt Göteborgsposten handlar det om 120.000 bilar enbart i Sverige :shock:
av Teemu
är det klart att Volvo tar på sig detta fel och åtgärdar? Kostnad för oss Volvo ägare? Känner också igen detta ifrån våran V70 -01
av Volvo_S60
Ska bli spännande och se om dom åtgärdar detta i Sverige också?

Förklarar säkert varför min S60 är så jäkla svårstartad ibland :twisted:
Händer minst en gång om dagen! Dock är det en 2002:a, med den är tillverkad i december 2001.
av Teemu
precis mailat Volvo och ifrågasatt om dom tänker ta på sig detta och ta fram ett åtgärdspaket. Kostnadsfritt för oss ägare förstås - likt det som var på kylfläktarnas el del nu under sen vintern/våren.
av Svävaren
Ryckig gång finns även i V70 2,5t aut -05
vet dock inte om det är på alla bilar (Bilia påstår detta och påstår sammtidigt att det inte går att åtgjärda) ,eller bara mitt exemplar.

Fler med nya bilar som upplever att motorn inte går ryckfritt?

//Svävaren
av Walle
Hmm, det här förklarar ju en hel del..... har tyckt bilen varit svårstartad och ojämn i gången....och häromdagen fick jag även det klassiska Emissioner - service erfodr. Suck, hoppas volvo åtgärdar detta! :roll:

/W
Användarvisningsbild
av åsaboe
Nät-tidningarna verkar inte vara så intresserade av att leta information från Volvo, men jag hörde som hastigast ett kort inslag på radio tidigare i dag. Där sade någon Volvochef att man inte bestämt hur man skall göra i Sverige, återkalla bilarna eller invänta att ägarna själva hör av sig. Aftonbladet skriver att Volvo inte märkt av problemet i Sverige :roll:
( http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 39,00.html )
av Teemu
Nej, Volvo kanske inte märkt problemet, men vi som åker Volvo har det tydligen...

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]