Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EvilEd
Hej!

Har fått lite obalans fram, det skakar väl inte direkt utan det mer "durrar"
i ratten från ca 90Km/h.

Detta kom efter att följande byttes/gjordes (allt gjordes på en gång)

* Bromsskivor runt om, Volvo original.
* Nya däck runt om (BFgoodrich, fanns inga "bättre" där jag befann mig...)
* Fyrhjulsinställning pga. alla däck var snedslitna (ganska mycket fram)

Efter det så har det blivit nån obalans nånstans, det "durrar" i ratten
från ca 90Km/h

Fälgarna rengjordes ordentligt och framdäcken ombalanserades
en gång till.
Bromsskivorna runt om demonterades, allt rengjordes och återmonterades.

Men det hjälpte inte...det "durrar" fortfarande.

Några heta tips?

Mvh
/ed
av TwinTurbo
Orunda däck, kan nästan garantera det...
Användarvisningsbild
av Funk
Skeva skivor, på grund av felaktig inkörning kanske... Man skall ta det lugnt med nya skivor, inte bromsa onödigt hårt i början. Har dom slagit sig så kan man med lite tur fixa det så här:
Prova att bromsa skivorna rejält varma och kör sedan (om möjligt) lugnt vidare till dom svalnat.

Det kan också vara ett litet anlägg av bromsklossarna, kör en bra bit utan att bromsa, kör in till kanten och kolla om skivorna är varma pga att klossarna ligger emot en smula. Akta fingrarna...

/Thomas
av TomZaj
Gör ett enkelt test, flytta framhjulen bak om det då durrar bak då är det däcken som inte är bra. Helst ska det sitta nån i baksätet som är uppmärksam på vibbar är inte säkert att det märks annars. Detta problem hade jag på min bil, bytte fälgar o däck och allt blev kanon.
Användarvisningsbild
av Funk
Intressant läsning, men kanske inte helt tillämpligt på vanliga gjutjärnsskivor.
Hursomhelst, det verkar som vissa gjutningar är sämre än andra, kan möjligen bero på hur godset svalnat efter gjutningen. Vid problem på nybilar så brukar man "koka" bromsarna som det kallas där jag jobbar, bromsa skivan riktigt varm och sedan fortsätta köra så den kyls av. Det brukar oftast lösa det hela.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Rillee
Du har inte fälgar med såna "ringar" i fälgen? Fattas det en sådan så kan det lätt bli oblans
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]