Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte passa på att köpa en 2008 classic innan de slutar tillverkas. Sista chansen att påverka innehållet är denna vecka enl min lokala volvohandlare.

Återstår nu att välja om jag skall ha halv- eller "hel"-läder (mörkgrått AA70). Har bara kunnat provköra sportstol med halv-läder.

Hade helst valt vanlig komfortstol, men på -08 classic är det bara sportstolar som gäller. Gillar inte skålningen på sportstolar riktigt (främst för benen).

Läder är nog lite elegantare (även om jag är lite osäker på hur snyggt mörkgrått blir), men kallt på vintern och nog stundtals lite varmt på sommaren. Vintertid är det ganska vanligt med -15 på mina breddgrader.

Såg även i annan tråd att någon upplevde sportstol i hel-läder som mindre skålad än samma stol med halvläder.

Vilka erfarenheter har ni?
Användarvisningsbild
av Jon
Jag är ingen duktig bilperson, men är i samma läge att beställa.

Jag tänker då köra på halvläder. Läder är varmt på sommaren och kallt på vintern, samt kräver säkert något sorts underhåll som en lating som jag lägger på att surfa forum eller dylikt istället. :roll:

Men jag har inte ens sett läderversionen i verkligheten :)
av Frigge
Skulle utan att blinka välja helläder. Fördelarna väger upp nackdelarna enl min mening. Mina sista bilar har varit helläder o jag kommer INTE köpa en utan. Visst är det lite varmt på sommaren o lite kallt på vintern....... men det är ju såååå jäääävla snyggt o lätt att hålla rent :lol:
Jag skulle LÄTT ha valt helskinn
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Misstänker att de mer praktiska argumenten väger över till halvläders fördel, medan helläder mer talar till känslorna.

Någon som har provat helläder i sportstol? Kan det vara så - som det stod i ngn tråd - att sportstol med helläder upplevs mindre skålad än halvläder? Borde väl vara samma stol egentligen - eller kan det månne skilja sig i stoppning för att få rätt spänst på lädret på själva sittytan?
Användarvisningsbild
av Cimmen
Har du barn eller ska skaffa.. kör med helskinn, en glass och lite choklad samt några skitiga sparkande skor senare så förstår du...
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Jo, jag har barn. Så det är ju ett argument för helläder.

Undrar lite hur mörkgrått (AA70) helläder ser ut i verkligheten när de är sitter på stolar - har bara sett de mindre ytor som finns på halvläderstol.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
polcirkeln skrev:Jo, jag har barn. Så det är ju ett argument för helläder.

Undrar lite hur mörkgrått (AA70) helläder ser ut i verkligheten när de är sitter på stolar - har bara sett de mindre ytor som finns på halvläderstol.
Sök lite på Bytbil.com så lär du hitta en med den klädseln.

Jag kommer aldrig köpa en bil utan helläder!
Användarvisningsbild
av Jon
Nu har ni väckt min nyfikenhet :)

Ok då ska jag ange två scenoarior och förhoppningsvis så är ni erfarna lädermänniskor med på det.

1. En halv burk läsk spills ut, och det är attans mycket socker där. Faktum är att det har liksom suttit där lite länge. Går det att få bort betydligt lättare än tyg? Dvs att det inte drar åt sig???

2. Kräk. Är det lätt att bara ta bort och sen slipper man sura magsyredofter?

Som ni märker så är det just renlighetsaspekten jag fokuserar på. Vad säger ni,

/jon
Användarvisningsbild
av Cimmen
Jon skrev:Nu har ni väckt min nyfikenhet :)

Ok då ska jag ange två scenoarior och förhoppningsvis så är ni erfarna lädermänniskor med på det.

1. En halv burk läsk spills ut, och det är attans mycket socker där. Faktum är att det har liksom suttit där lite länge. Går det att få bort betydligt lättare än tyg? Dvs att det inte drar åt sig???

2. Kräk. Är det lätt att bara ta bort och sen slipper man sura magsyredofter?

Som ni märker så är det just renlighetsaspekten jag fokuserar på. Vad säger ni,

/jon
1. Betydligt lättare, min erfarenhet är att det inte suger åt sig... Ljummet vatten och en mirakeltrasa (din sambo vet vad det är :lol: ) sen ev. lite läderpolisch...

2. Samma som ovan, provade för en månad sen med sambons bakfyllekräks på min dörrsida, jag tog ju bort det med en gång men ingen lukt eller nåt.

Dock så förutsätter ovanstående att du sköter ditt läder och ibte behandlar det med en rasp el. motsvarande samt smörjer in det nån gång per år med läderbalsam motsv. då behöver du aldrig vara rädd.
Användarvisningsbild
av Jon
Nu är jag i stort sett omvänd.

Som sagt så är jag ny i bilvärden med vad man ska tänka på.

Men dessa pengar extra är nog väl värda det med en åksjuk son :) Ska försöka få tag på något mirakelarmband på apoteket som sägs funka, men magsyra är en bitter fi.

Bilen blir bara dyrare och dyrare :shock:

/Jon
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]