Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dante
Hej,

Jag har en V70 -04 med HU-603 och extra slutsteg PA200. Jag funderar på att byta till bättre högtalare och undrar om någon vet vilka högtalare som sitter där nu? finns det bättre från Volvo? finns det andra som man kan byta till utan alltför stora ingrepp?

/Daniel
Användarvisningsbild
av Ramon
Enligt BRL's hemsida http://www.brl.se så sitter det 6,5" högtalare i dörrarna original... Köper du högtalare med detta mått så skall de passa rakt på, bara att skruva fast i originalhålen. På ovan nämnda sida samt på http://www.mds.se hittar du en massa bra högtalare. Beträffande vilket märke det är på originalhögtalarna i din bil så vet jag det inte...
av Groovy
Hej,

Min information kanske inte hjälper dig så mycket men jag vill ge dig lite info om volvos högtalarsystem.

Volvo har tre nivåer på sina högtalare, performance, high performance samt premium, varav den sistnämnda skulle kräva att du byter dörrsidor fram (premium har 8" fram med separat mellanregister), förstärkare och huvudenhet... så den är nog inte att tänka på... men j*vlar vad det låter bra då! :)

Frågan är om du har performance eller high performance i nuläget. Du har förvisso förstärkaren redan men det behöver inte nödvändigtvis betyda att du har high performance.

Förutom att se till att du har high performance högtalarna så kan du se till att sätta in volvos subwoofer vilket ger lite mer bas. Originalbasen är inte den absolut bästa på marknaden kanske men den tar inte mycket plats! Volvos högtalare görs för övrigt utav Alpine vilket är klart godkänt enligt mig.

Om du ska byta till andra märken måste dessa vara lättdrivna vilket man med begränsad erfarenhet själv sällan har koll på. Detta kan däremot folket på bilstereofirmorna mer än väl.

Frågan är vad du är ute efter. Vad jag menar är, varför är du inte nöjd? Är det basen, klarheten i ljudet m m?

Som sagt, jag kanske inte hjälper så mycket... men kanske lite! :)

Du kan titta på denna eminenta sida för lite mer info om tillbehören till V70 (inkl högtalarna): http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/default.htm
av dante
Tjena,

Jag skulle vilja förbättra allt.
Enligt mejlkontakt med Bilia har jag högtalare som matchar slutsteget, vilket jag tolkar som high performance (han visste inte). Jag ska bara kolla vad dörrpanelerna kostar, och om det är ok blir det premium.

/D
av Teemu
Får du fram ett pris på dörrpanelerna + premium högtalarna skulle jag vara intresserad utav dom uppgifterna.

//Teemu
av dante
Teemu: Pris för högtalare är:

Ht -282 1.915:- (framdörrar )
diskanthögtalare sats 845:- (fram)
Ht 382 1.380:- (bakdörrar)
Dörrpaneler 3200-3500:- (beroende på inredning)

Det blir en del pengar. Jag får se hur jag gör.

/Daniel
av Teemu
var inte gratis det inte... Blir nog inga nya dörrsidor här ser jag... För en billigare peng kan ju diverse billjudsfirmor bygga in ett bra ljud på ett snyggt sätt.

Tackar ändå för infon! :)
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag tror dessutom att du behöver en Hu-803 för att få det att fungera.
Vet ej om detta är fallet. Men i så fall blir det nog dyrt.....

/Henrik
av Groovy
Henka har rätt, det krävs en HU-803 för att få ut max. Dessutom behöver du centerhögtalaren som jag inte såg att du listade. Hu-803 har endast 1x25W (för centern) så du kommer att behöva PA-300 från volvo som är på 4x75W om jag inte missminner mig.

Vad gäller dörrsidorna så kan man ju ha tur och hitta sådana på en bildemonteringsfirma... och hittar ni dörrsidorna så hittar ni förhoppningsvis även 803:an och Pa-300.... :D

Men visst är det svindyrt att uppgradera i efterhand. Köper man bilen ny så ska man definitivt lägga på den extra pengen för stora stereon och premium sound... om man gillar bra ljud vill säga. :wink:
av dante
Det är bara om man vill ha mitthögtalare som det krävs 803:an. Sen spelar det nog ingen jätteroll om det är 2 eller 300 W. Hur som helst, en del pengar blir det...
Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Byta a/c-kompressor själv?

Lite återkoppling om nån är intre[…]