Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av neggard
Jag har alltid haft gamla bilar och nu har jag en nyare bil, eller ja en -02:a i alla fall. Med nyare bilar kommer det massor av teknik in i bilen och jag har lite funderingar på hur detta fungerar.

Det finns ju en behändig liten ruta i nedre vänstra hörnet som säger att man skall in på service. Nu vet jag att man kan läsa av vad som finns för information i denna och även nollställa de positioner man vill.
Men vad är det för saker jag behöver för det?

Hur är det med tändstiften i dessa bilar igentligen....
Vad levereras de med för några orginal?
För kollar man tex Mekonomen så finns det några stift runt 50-lappen och modell som heter NGK iridium som kostar 220kr/st
Är det värt att lägga ner så mycket som 220kr/st?
av Frigge
neggard skrev: Hur är det med tändstiften i dessa bilar igentligen....
Vad levereras de med för några orginal?
För kollar man tex Mekonomen så finns det några stift runt 50-lappen och modell som heter NGK iridium som kostar 220kr/st
Är det värt att lägga ner så mycket som 220kr/st?
Original sitter ju "Volvos" t-stift, dom har en intervall på 6000 mil.
Mitt råd är ju att fortsätta ha Volvos stift, då vet man att man har rätt
delar i bilen.
Användarvisningsbild
av Funk
Platina och Iridiumstift är enbart nödvändiga till Turbomotorer, där kostar Volvos egna över 600:- per sats så Bosch Platina kostar ungefär det samma.

Till sugmotorer fungerar Biltemas Eyquem alldeles utmärkt och är väl någon hundring billigare än "originalstift" från Volvo, jag hade aldrig problem med dem i min sugis. Men jag har iofs aldrig kört 6000 mil på några stift, även om det är det rekommenderade bytesintervallet. Jag byter alltid olja, filter, stift och luftfilter tätare än vad servideboken kräver.

/Thomas

om du lägger en destination, "pratar&quo[…]

Det där är väl en ID3?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]