Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kretschmer
Hej!
I färddatorn på Saab 9-3 SS kan man se vilken kvalité oljan håller.
Börjar (naturligtvis) på 100% och går neråt, när kvalitén kommit till en viss % (vet inte exakt vilken) signalerar färddatorn för "Service".

Finns motsvarande funktion (i procent) på S60 och S40N ?

Mvh
C
av Frigge
Nej, funktionen finns inte i någon Volvo.

Däremot har du ju en servicelampa som varnar
både efter tid och km. Tror att principen är likvärdig
i grund o botten. Troligtvis är väl procentmätaren ner på varningsnivå
på 1 år eller x-antal körda km
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju naturligtvis som frigge säger bara en räknare. Det finns ju inget oljelaboratorium inbyggt under huven, trots märkliga egna styrsystem. :)

/Martin
Användarvisningsbild
av G-kraft
Tror att Saab har tillverkat en funktion som är både kul och intressant att ha...många tycker säkert att det är bra och tror att det är bättre än, en varnings lampa för olje byte...ser lite finare och bättre ut än vanlig varnings lampa...tycker jag i alla fall...
av kretschmer
Det är inte bara en räknare.

Den fungerar oberoende av både tiden och milantalet.

På en bil som har många "kallstarter" sjunker procentsatsen fortare än på en bil som har få "kallstarter".
Användarvisningsbild
av Svahn
Den fungerar som på en Mercedes, antal starter är en parameter. Drifttid och antal kilometer är två andra.
Användarvisningsbild
av MartinS
kretschmer skrev:Det är inte bara en räknare.

Den fungerar oberoende av både tiden och milantalet.

På en bil som har många "kallstarter" sjunker procentsatsen fortare än på en bil som har få "kallstarter".
Räknar den inte kallstarter då eller vad menar du?

/Martin
av kretschmer
Jo, det kan man säga.

Jag menar att %-satsen är lägre (sämre) på en bil som gått 500 mil på 3 månader med 400 kallstarter, än en med 500 mil på 3 månader med 100 kallstarter.

Många korta körsträckor försämrar oljan fortare. Detta kan man "följa" ganska bra med Saabs "olje-procents-mätare".
Användarvisningsbild
av MartinS
Ja självklart, men den använder ju bara några fler parametrar än volvo men fungerar i prinmcip på samma sätt. Opels servicemätare fungerar ju också ungefär på samma sätt fast du inte kan följa förloppet.

/Martin
av Black Rob
Mercedes mäter mycket riktigt oljekvaliten, men mäter även på ett antal andra punkter för att beräkna servicen.
Häller man på olja kan man i vissa fall förlänga intervallen.

Det är ju ett märkligt land, jag tycker[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]