Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av addeer
Jag funderar på att köpa en V70 2,4D Classic-08 och skulle gärna vilja ha synpunker och erfarenheter om denna bilen.....tex förbrukning, ev problem även vad ni upplever som positivt.
Skiljer det mycket i förbrukning mellan 16" och 17".
Jag tänkte ha 17", samt mauell 6-vxl låda.
Stämmer 0,68 blandad som Volvo anger?
Kanske finns det redan en tråd som berör detta.....
av Addict
Förbrukningen är mycket låg. Motorkaraktären är otroligt fin!
0,68 stämmer säkert bra, jag har dock bara erfarenhet av S60 och XC70 med den motorn. Landsväg i S60 brukar landa runt 0,55 utan snålkörning.

Jag tycker dock du ska ta automat till den motorn då det är en mycket bra kombination. Jag förstår inte varför man ska vispa runt med en spak och dessutom ha en extra jobbig växel än "normalt"
av Frigge
Håller med Addict, välj aut-låda till den motorn.
Annars en 5-växlad, med den motorkaraktären blir det
mycket växlande annars. Motorn är för övrigt riktigt trevlig, går
snålt men med bra drag. Hade en 2,4D till låns nyligen o låg på 0,68 i snitt med tung högerfot :lol: , med lätt hö fot hade jag ca 0,58.

Kan klart rekomendera den motorn men helst med aut då, den är grym med Aut.
av Bender
Hejsan,

Jag är helnöjd med min -04 5vxl som jag kört i snart 10000mil. Jag tycker inte att manuell är någon nackdel. Motorkaraktären ger enligt mig ett lugnt körsätt som gör att man inte tokväxlar hela tiden. Visserligen har jag KCR boxen som ger mig lite mera vrid.

Lägre skatt och förbrukning.

snittar 0,6 på 9500mil.
av Djinn
Ni som har fått era -08 med automatlåda. sitter tiptronicreglaget till höger eller vänster om spaken?
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]