Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wooxer
Jaha då var det dags att byta bromsbelägg på bilen då jag tycker de börjar ta lite dåligt.
Tänkte byta runt om men bryr mig inte om att byta skivorna då ser ser blanka och fina ut fortfarande.
Bilen har gått 14000 mil och tydligen är det aldrig bytt belägg på den vilket man får ge Volvo en fjäder i hatten för!

Men det jag undrar över är om man ska åka till Volvo och köpa beläggen eller om man lika gärna kan köpa dem på Mekonomen?

Har inte kollat vad Volvo tar för beläggen men Mekonomen tar 722:- fram och 523:- bak

Vad skulle ni välja?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Köp volvos så håller dem 14000mil till. :wink:
av DanneW
Hmm, på vår S60 -04 hade gått 6000 mil när vi köpte den och då var beläggen fram & bak slut (fram bytte de efter påpekande när vi köpte den), gått 7000 mil nu och det är dags att byta skivor runt om nu också. Jag kommer inte köpa Volvo original iallafall.
Användarvisningsbild
av camaro69
DanneW skrev:Hmm, på vår S60 -04 hade gått 6000 mil när vi köpte den och då var beläggen fram & bak slut (fram bytte de efter påpekande när vi köpte den), gått 7000 mil nu och det är dags att byta skivor runt om nu också. Jag kommer inte köpa Volvo original iallafall.
Låter lite skumt att bromsarna bara räcker 1 000 mil vid normal körning.

Du vilar inte vänsterfoten på bromspedalen medans du kör? :wink:

Om du är missnöjd med Volvo original. Testa Biltema original :lol:
Användarvisningsbild
av Funk
Ett litet påpekande bara, även om skivorna ser bra ut så kan det vara dags att byta dem. Det beror på hur tjocka dom är. Det står ett minimimått instansat på skivan, mät och kolla så att det inte är väldigt nära (eller under) det måttet.
Skulle det vara så kan du lika gärna byta nu när du får på nya klossar...

Kvaliteten på delarna pratas det mycket om, de belägg som jag tycker är OK (för normal körning) är i första hand original, i andra hand Ferodo från t.ex Mekonomen. För hård körning EBC eller Ferodo sport.
Skivor från Biltema kan möjligen vara av något sämre material, även om jag inmärkt det än, men dom kostar å' andra sidan en förmodligen bara en tredjedel av original så dem tar jag..
Tänk på att köra in skivorna..

/Thomas
av wooxer
Var på och köpte belägg på Mekonomen idag och det kostade 925:- för både fram och bak.
Var även inom Volvo och de skulle ha nästan 3000:- för att byta beläggen fram och bak i samband med en service.
Materialet kostade ca 1200:- så då gör jag hellre det själv :)
Ska slå en kik på skivorna hur mycket det är kvar av dem, kanske är dags att byta dem också när man ändå river ner allt.
av Marbas
wooxer skrev:Var på och köpte belägg på Mekonomen idag och det kostade 925:- för både fram och bak.
Var även inom Volvo och de skulle ha nästan 3000:- för att byta beläggen fram och bak i samband med en service.
Materialet kostade ca 1200:- så då gör jag hellre det själv :)
Ska slå en kik på skivorna hur mycket det är kvar av dem, kanske är dags att byta dem också när man ändå river ner allt.
Passa då på att byta handbrombeläggen.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]