Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Som rubriken lyder...

Vad kostar det (material och arbete) samt blir den besiktigad på verksta´n eller måste man boka tid hos SBP?

ganska bråttom, köpt hus och behöver numera drag på bilen...

//lotez
Användarvisningsbild
av Gizz
LOTEZ skrev:Som rubriken lyder...

Vad kostar det (material och arbete) samt blir den besiktigad på verksta´n eller måste man boka tid hos SBP?

ganska bråttom, köpt hus och behöver numera drag på bilen...

//lotez
Jag var inne hos min Volvoverkstad och beställde en fast dragkrok till min S80 -00 140 hk. Det skulle kosta ca 5000 med montering och den kostade ca 2850 att montera själv. Då ingår allt inkl. kablage. Skulle tro att priserna är de samma för S60.

Besiktningen får man boka och göra själv iaf. enligt vad Volvoverkstaden sa.

Ska hämta min krok i morgon. Får se hur det ser ut med tid att montera den.
Användarvisningsbild
av ER
Prsiserna stämmer ganska bra även för S60 och jobbet gör man själv ganska enkelt även om draget i sig är tungt att få upp på plats utan hjälp.
Finns förmarkerat på bakkjolen var och hur man skall såga ur och man måste även såga lite till vid eluttaget för att elkabeln skall hamna korrekt.
Vissa bilar måste även ha mjukvara andra inte, kan ha med TRM-modulen att göra. Det lönar sig att göra detta enkla jobb själv då det inte tar så lång tid då elen bara är en enkel kontakt som kopplas in på max 5 min. Demontering/montering av bakdetaljer är den stora biten av arbetet, resten tar inte mer än max 1-2 timmar även med obligatorisk kafferast.
av LOTEZ
tack för alla svar, blir nog att volvo får göra jobbet.. eller MECA

Någong som har erfarenhet om MECA?
Användarvisningsbild
av cycler
Hmm nu skulle du nog inte göra det själv men om du gör det så var två stycken. Blir lättare att mecka av och på kofångaren.

Har gjort det själv och det är busenkelt. Se bara till att ha en rejäl hylsnyckelsats.

/C
av LOTEZ
6211:- :shock:

dom är fanimej galna!
Materil ca 2800:-

va motiverar mig att handla på volvo o inte mekonomen eller biltema där drag/material kostar 1500-2000?

//lotez
Användarvisningsbild
av cycler
Tänkvärt från sista svaret i tråden ovan:

Står det att man skall koppla loss batteriet _SKALL_ man göra det. Bilen tar ingen som helst skada av att ha ett bortkopplat batteri. Tvärtom, man skall INTE koppla loss CAN-noder när batteriet är tillkopplat.

Bara en parantes...

/C

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]