Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stig
Är det möjligen någon som vet hur man byter larmdioden som sitter i solsensorn? Min har slocknat.
Användarvisningsbild
av Loner
Ja det vet t.ex jag,men det är högst osannolikt att den gått sönder, är nog någon dörrgivare/huv/backlucka som inte indikerar stängd så larmet inte aktiveras....

/L
av CANBus
du byter hela enheten som sitter i brädan, ta en från skroten för nån tia.
den har solsensor och diod i sig...
inte pajjar? mellan pekfingret och tummen, så har jag bytt ca 15 st redan, där solsensor och dioden pajjat.
av stig
Tack för svar! Jag har haft samma fel på tre Volvo bilar så jag lutar kanske åt at det trots allt är dioden som pajat.
Användarvisningsbild
av SE6M
Det här var en intressant "tråd"...

Är relativt ny här på forumet, skaffade min första Volvo i slutet på Maj i år.
Modellen är en S80 MY-00 med Business-paket.

På förardörrens sidoruta sitter en Volvodekal med texten: "Volvo Guard" och en stor svart hand, men vet inte om det är bara ett "skrämskott" för ev. tjuv, eller om det finns ett larm i bilen ?

Hur vet man om bilen är utrustad med larm, har en fjärrkontroll som låser / låser upp bilen, öppnar bagagelucka och även en gul knapp som man kan tända belysning för att hitta bilen i mörker.

Går det att trycka på kontrollen för att se om larmet funkar ?

Lysdioden på panelen vid solsensorn har aldrig lyst eller blinkat.

Blinkersena på bilen blinkar vid upplåsning/låsning dock, samtidigt som C-låset arbetar.

Hoppas på svar - ursäkta "kapningen" av tråden...

/Mats
av stig
Inte för att ajg är någon expert, men på min bil funkar larmet, men dioden blinkar inte. Jag har aldrig hafte en Volvo med fungerande diod, men larmet har fungerat på samtliga, om nu detta kan vara till någon hjälp. eller tröst?
av Marbas
I manualen står det utförligt ur du tester ditt larm. Om du kör dessa tester och larmet inte tjuter, så har du antingen inget larm eller så fungerar det inte.

Det finns en knapp under klimatanläggningen för att stänga av några larmsensrorer (t.ex. om man åker med båt eller har kvar en hund i bilen). Vet dock inte om alla bilar med larm har denna knappen, men har du knappen har du säkerligen larm också (under meningsbyggnad...).
Användarvisningsbild
av SE6M
Tack för info (trots att jag kapade tråden för Stig)... :wink:

I min manual står det INGET om hur man testar larmet, däremot står det
ATT larmet löser ut om... (bla dörrar öppnas m.m.)
Men man kan ju inte öppna en dörr om man låst bilen (och larmet är aktiverat) :???:

Inkoppling av larm: En lång blinksignal från bilens körriktningsvisare.

Frånkoppling av larm: Två korta blinksignaler från körriktningsvisare.

Tillfällig frånkoppling av detektorer - Jo, det finns en knapp under ACC-panelen, ser ut som en bilsymbol med tre små horisontala streck inuti bilen, den har dessutom en liten lysdiod i sig.
MEN, har inte sett att den påverkar något...

Frågan kvarstår dock, hur testar man larmet - UTAN att bryta sig in i någon dörr för att larmet skall gå igång, dörrarna går ju inte att öppna för dom är ju låsta när man låst bilen och aktiverat larmet.

Eller har jag fått allt om bakfoten ??? :oops:

/Mats
av TurboLeffe
SE6M skrev:Frågan kvarstår dock, hur testar man larmet - UTAN att bryta sig in i någon dörr för att larmet skall gå igång, dörrarna går ju inte att öppna för dom är ju låsta när man låst bilen och aktiverat larmet.
Nu är jag ju inte med i den exclusiva S80-ägarklubben (än...??) men du aktiverar väl larmet trådläst med fjärr, och se'n kan du väl öppna dörren med nyckel utan att larma av först.

mvh Leif
Användarvisningsbild
av SE6M
God morgon TurboLeffe !

Tack för tipset, men du aktiverar även larmet med nyckel (har jag för mig jag läst), så det blir ju samma resutlat som när man trycker på fjärren...

Status Quo... :shock:

/Mats

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]