Klonk, gnissel och j*vulskap
Postat: lör 21 jul 2007, 10:53
Har sedan tidigare ett ganska markant klonkljud höger fram på min V70 -02. Det uppkommer ibland vid mindre gupp och alltid vid större gupp. Men aldrig, som jag märkt när jag växlar. Detta kan tydligen bero på:
Det var klonkljudet, över till det metalliska gnisslet som åxå är höger fram. Det bästa är att ni läser den tidigare tråden om detta men svarar här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19334.
Detta har jag redan kontrollerat och det var som det skulle:
Uppstår ju naturligtvis en till fråga, kan dessa missljud ha med varandra att göra?
henka35 skrev:Ang. klonkljud så kan det vara dämparen, fjäderbenslagret, fjäderns som rör sig eller krängningshämmarstaget. Jag har bytt allt på min vid 4500 mil. Då blev det tyst. Har nu varit tyst i 3000 mil. Få se hur länge framvagnen håller ihop.... 8)Men tydligen även:
grammse skrev: Kolla först så det inte är en spindelled som är glapp.Men det verkar som att man kanske måste byta hela länkarmen?![]()
grammse skrev:Vet ej om det går att byta bara spindel leden på V70N eller om det är hela länkarmen?? En länk arm till min kostade 800 tror jag. :Det jag i första hand vill veta är om jag själv kan kontrollera vad som kan tänkas vara fel här? Och om det kan vara svårt (är ingen bilexpert :) ) så undrar jag om någon vet hur mkt en Volvo-firma skulle ta för att felsöka detta, som det verkar relativt "kända", fel? Sen uppstår då naturligtvis nästa fråga, går dessa saker att byta själv?
Det var klonkljudet, över till det metalliska gnisslet som åxå är höger fram. Det bästa är att ni läser den tidigare tråden om detta men svarar här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19334.
Detta har jag redan kontrollerat och det var som det skulle:
Funk skrev:Det första man skall kolla är att skavskyddet på fjädern sitter där det skall.Samma sak undrar jag här, finns det något mer jag kan kontrollera? Eller är det bara att lämna den till Bilbolaget? Samma fråga här, hur mkt tror ni att de tar för att felsöka felet bara?
Det är en "plastslang" som skall sitta på fjäderns nedersta varv och förhindra att fjäderns skaver vid fjädringsrörelse. Har du hissat upp bilen så kan dom halka snett..
Uppstår ju naturligtvis en till fråga, kan dessa missljud ha med varandra att göra?