Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan nu har Biltema slagit upp portarna här i Luleå. Kollade in deras parkeringassistanssats (fasen vilket långt ord) när jag var där. Den ser intressant ut och priset är ju väldigt bra. Nu till min fråga. Är det någon som monterat och provat hur grejorna funkar ?
Användarvisningsbild
av black
haft såna på min gamla s80....fungerade hur bra som helst......det är inget nytt..i alla fall inte på Biltema i Jönköping (köpte såna sensorer för snart 3år sedan) :)
Användarvisningsbild
av SE6M
black skrev:haft såna på min gamla s80....fungerade hur bra som helst......det är inget nytt..i alla fall inte på Biltema i Jönköping (köpte såna sensorer för snart 3år sedan) :)
Har du någon bild på hur det ser ut på en S80 ?
Har själv funderingar på att köpa Biltema's sensorer och smäcka på min S80 MY-00.
Sitter det en FM-antenn bak på S80 också, på samma sätt som på V70 ?

/Mats
Användarvisningsbild
av black
har ingen bild ...tyvärr....
tycker att de är snygga just för att de är lite mindre än volvos originala sensorer

du får ju monterings beskrivning och alla detaljer ....om jag kommer ihåg rätt så tror jag att det ingick en liten borr ..för att borra hål i kofångaren....
klart prisvärt paket tycker jag....(kostar knappt 300kr)
Användarvisningsbild
av SE6M
Tack för svaret Black !

Stod och höll i ett paket på Biltema häromdagen, men våndades lite för att borra hål i kofångaren bak, så jag lade tillbaka paketet i hyllan, men väl hemma igen så ångrade jag mig... :shock:

Skulle nog köpt det, men det kommer väl fler tillfällen...

Kör Mjukt !

/Mats
av LaRy
Hej! Jag har monterat sensorer på S80 -05. Placeringen är ganska viktig, det finns uttag under det yttre plasthöljet på stötfångaren, men dessa uttag är relativt stora. Jag studerade en massa bilder på "blocket" på S80 som var till salu, för att kolla var sensorena placerades. Detta ledde fram till att jag monterade mina 6,5 cm under stötfångaren överkant, mätt vid "hyllan" vid bakluckeöppningen. Utgå från mittlinjen på bilen, montera därefter givarna 24 cm resp. 72 cm ut åt båda hållen. Då stöter du ej på något oväntat. Har senare haft stötfångren loss, och det visade sig vara den placering Volvo använder om man studerar insidan.
Ett oväntat problem var att få in givarkabeln i bakluckans utrymme. Bakbalken i S80 är tillverkat av höghållfast stål. Jag försökte med sprillans nya borrar, slå med nyslipad syl. Ta hål med syl i slagborr. Ingenting rår på denna stenhårda bakbalk. Jag lossade bakstötfångarns bultar så att jag kunde sänka stötfångaren något. Därefter lossade jag baklyktorna och kom därmed åt normal plåt som det gick att borra ihål i.
Användarvisningsbild
av black
det enda jag hade borrat i var ju kofångaren....jag behövde aldrig borra i några balkar eller montera ner själva kofångaren.....kablarna drog jag under baklyktorna (monterade ner lyktorna först) och huvudenheten monterade jag jämte säkringsdosan.....hur smidigt som helst...
Användarvisningsbild
av SE6M
Tack LaRy & Black för ytterligare info.

Känns lite lugnare och mindre nervöst att göra hål när jag fått så fin info och hjälp här på forumet.
Man vill ju gärna inte stå där med stora hål i kofångaren om man misslyckas med monteringen...

Biltema - Here I Come... :wink:

/Mats
Användarvisningsbild
av SE6M
Ja, nu har man ett blått litet fint paket inköpt på biltema liggandes här på bordet.
Skall försöka få dit det på bilen inom kort.

(Blått paket = Biltemas parkeringssensorkit) :wink:

/Mats

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]