Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej !
Har ett svängande ljud ifrån trakterna av kompressorn. Det är lite svårt att säga exakt varifrån det kommer men det verkar som om det har med ac:n att göra. Testade att dra ut relät till ac kopplingen - och då ändrade ljudet karaktär, svängningarna avtog. Har även märkt att det varierar något med varvtalet på motorn. Jag gjorde sedan ett test att dra på ecc:n för fullt - och då kom det inget ljud!! Inte förräns kompressorn blev frikopplad kom ljudet tillbaks. Den kyler kanske lite sämre än den har gjort. Kan det uppstå ljud om det skulle vara för lite kylmedium eller är det något lager som låter??? Jag är helt förbryllad över detta ljud... Finns det någon som har liknande erfarenheter eller har förslag på vad det kan vara?? Ytterst tacksam för svar. Äger sedan två år tillbaka en volvo v70 2.4 business -02 som jag är väldigt nöjd med. Kanske kunde varit lite mer flås i den... Blir en 2.5t nästa gång!
av stefnil29
Tjena!

Jag har också ett skrapljud från min ac-kompressor, tror att det är normalt. Min farsa äger V70 T5-01 och min morsa äger en S60 170hk-02 och båda dom har också skrapljud från ac-kompressorn. Så jag tror att det är normalt.
/Stefan V70 2.5T-04

Kolla även länken

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =skrapljud
Användarvisningsbild
av stålmannen
Tack stefnil29 för ditt svar samt länken . Nu känner även jag mig lugn. Jag ska köra en bra bit i helgen så man önskar sig inget krångel precis.
Användarvisningsbild
av stålmannen
nu har det ju gått ett tag ... men jag retar mig på ljudet så jag krängde av drivremmen och startade bilen en kort stund. då var det tyst. har även märkt att spännar fjädern är dålig till drivremmen så jag ska testa att byta den.- jag tror med ganska stor säkerthet att det är den som låter .
av volvo experten
stålmannen skrev:nu har det ju gått ett tag ... men jag retar mig på ljudet så jag krängde av drivremmen och startade bilen en kort stund. då var det tyst. har även märkt att spännar fjädern är dålig till drivremmen så jag ska testa att byta den.- jag tror med ganska stor säkerthet att det är den som låter .
Kan vara frihjulet på generatorn som är dåligt kan bli oljud då!
Användarvisningsbild
av stålmannen
ok ska se om jag hinner byta spännaren ihelgen. tack för ditt tips - får se om ljudet försvinner efter bytet .
Jaha då var den bytt den där spännaren. Tyvärr är ljudet kvar. Lite synd med tanke på hur trångt det var... Har du någon närmare beskrivning av frihjulet till generatorn. Jag har noterat att det finns ett litet glapp emellan fläkt hjulet på baksidan av generatorn och remskivan- det liksom klickar när man vrider på dem åt var sitt håll . Tacksam för svar.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]