Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne
Tjenare!
Jag sitter med en go S40 som jag älskar över allt annat, men måste kränga då frugan väntar vårt andra barn...så nu måste man skaffa sig en kombi. Jag är skrämmande sugen på en V70N, men jag är inte direkt stormrik. Har kollat lite på annonser, och tyvärr är ju priserna liiite över vad jag är sugen på att ge. Däremot finns det ju långmilare (exkl. polis- /taxibilar) till lite behagligare priser. Här kommer då min fråga - säg att det finns en V70N till salu, fullservad men med 30.000 mil på nacken...är det något att ha, eller ska man springa mot bergen?

Thanx för svar!
/D
av Arne
En gammal TAXI är nåt du ska försöka undvika, som regel har de gått alldeles för långt och den dan du ska byta bort den får du inget för den. Då kan det vara bättre att spana in en 940, de ligger bättre i pris och går sällan sönder och skulle den mot förmodan göra det så finns det mängder av reservdelar billigt både på bilreservdelsbutiker och skrotar. Din ekonomi blir mindre lidande av en sådan bil än en V70 TAXI.
av Danne
Ja, som sagt - taxi och polisbilar är ju att undvika. Men om det är en bil som bara gått långt utan att vara varken taxi eller polis, är det värt det då? Jag menar, en V70 borde ju vara byggd för att palla lite...och så länge den är servad och välskött, så borde det inte vara några probs? Sitter och kollar på en som har gått 23.000 mil, för 112.000:-...och den har inte gått som taxi eller polis. Lite sugen är man. Vad säger folk här?
Användarvisningsbild
av songmaker
Hej, Ett tips, hitta en intressant bil som du vill köpa. Boka sedan en tid med bilprovningen som passar ett provkörningstillfälle, där gör du en bildiagnos. Det är ett bra test och du får tankar och ideer om just den bilen. Mindre seriöst test kan oxå göras hos någon M verkstad. :) V70 är byggd för att leva länge.
Användarvisningsbild
av songmaker
Kanske skall ändra mitt ordval tidigare från mindre seriös, till över ambitiös istället innan någon hinner klaga på mig för att kritisera M testerna :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag skulle inte vara rädd för en gammal taxi om den bara är riktigt servad.
Men som sagt, en lite äldre bil som 940 eller gamla 70 är billigare i delar och reparationer.
av lennart wiklund
Det är väl en taxi du skall titta efter!!
kör själv taxi sedan 20 år tillbaka så jag vet verkligen hur de bilarna sköts. låt säga att bilen gått 30t mil som taxi samt är fullservad plus mer därtill,som droska byts ju slitdelar ut kontinuerligt där styr ju inte plånboken i den grad som det gör hos en "vanlig svennson"
på en taxi byts delarna punkt slut innan följdsjukdomarna pga första felen uppstår hinner att komma.dessutom får du räkna med att på dessa låt säga 30tusen taxi mil är ungefär som 15-20t mil med en vanlig svennson vid ratten.dvs bilen är aldrig kallstartat,motor samt koppling mindre sliten osv.
Själv kör jag nu privat en citroen c5 2.2 hdi som rullat snart 29 tusen mil..
den ser nästan ut som ny.
invändigt ser den ut som ny inte minsta slitage på inredning samt stolar.
bilen drar ingen olja samt går som en gudinna på vägen,men så finns det ingen bil som slår citroen heller vad det gäller komforten..
Så en bil som rullat som taxi är minsann inget dåligt köp.dom som säger annat vet inte vad de pratar om.däremot skall du bara om du hittar en taxibil leta efter en bil som gått med samma förare en sk ensam åkar bil.
Den är det inte en massa valpar som kört utan bara ägaren själv.

lennart
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]