Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marson
Har en V70 D5- 04 , 22 000 mil, manuell. Färddatorn varnar ibland och säger : " Motorstyrenhet Service Snarast " .

Vid Felkodsavläsning i VIDA uppger den felkod ECM 2505. Vilket kan vara följande orsaker enl VIDA:
Igensatt bränslefilter , ( jag har provat att byta , utan resultat), Blockering eller läckage i bränslefilter ( inget läckage synligt),Skadad trycksäkerhetsventil,skadad bränsletrycksventil samt skadad bränslepump.

Felet är enl VIDA intermittent.

Felsymptom enl VIDA:
Motorn känns slö
Begränsat Motorvarvtal

Utöver VIDA´s beskrivning stannar min motor helt ibland, men ett snabbt av/ påslag på tändningen så går den normalt igen.

Har även lyft ur tankarmaturen samt ejektordelen och tittat på / gjort rent silen, även detta utan resultat.

Någon som har vettiga idéer?
av Frigge
Mycket svårt att säga.

Man skulle behöva veta vilket railtryck det är.

Kan vara:
bränsletrycksgivaren på railröret
BränsleTryckreglerventil (Sitter på Högtryckspumpen)
Högtryckspump
läckage på någon ledning

Vad har du kört/kör du på för bränsle ?
Bara mackdiesel eller anat ?
Högtryckspumpen är väldigt känslig för
annat bränsle än mackdiesel.
av Marson
Frigge,av vilken anledning skulle högtryckspumpen fungera igen av ett snabbt av/påslag på tändningsnyckeln ? Är inte den mekanisk?
Användarvisningsbild
av OFFO
Behöver inte vara detta men kan vara, Är den körd med nån typ av "trimbox" dessa kan göra så att pumpen rasar, de tål inte det ökande trycket. Är bilen en privatimport från ex. Tyskland kan pumpen rasa pga. annan diesel och annan körstil= full patte på autobahn.
av Marson
Skall också tillägga att bilen tenderar inte att gå det minsta ryckigt eller orent innan
Färddatorn tänder upp och därmed " stryper motoreffekten" .
av Frigge
OFFO skrev:Behöver inte vara detta men kan vara, Är den körd med nån typ av "trimbox" dessa kan göra så att pumpen rasar, de tål inte det ökande trycket. Är bilen en privatimport från ex. Tyskland kan pumpen rasa pga. annan diesel och annan körstil= full patte på autobahn.
Ja absolut, så kan det vara oxå.

Men i ditt fall skulle jag börja med att göra en uppgradering av ECM- motorstyrenheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
KCR-boxar och sådant skit brukar ställa till sådana här problem med pumpen.

Har den varit trimmad? Men det kan du kanske inte säga här om du hoppas på goodwill.
av Marson
Kul att ni är flitiga med idéer , när problemet uppstod hade jag en KCR - i original inställning- full platta i 2 minuter och bilen blev helt kraftlös, stannade sedan och provstartade- funkade ok - sedan felindikering enl ovan. Ringde till KCR och talade om nämnda problem , men när jag talade om att felet kvarstod efter jag kopplat bort boxen var dom som starholkar . Nu på morgonen skall vi provköra bilen med inkopplad vida i trafik och se vad svaret blir... jag återkommer , tack för idéer och förslag, hoppas kunna redovisa facit snart. // MB
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marson skrev:Kul att ni är flitiga med idéer , när problemet uppstod hade jag en KCR - i original inställning- full platta i 2 minuter och bilen blev helt kraftlös, stannade sedan och provstartade- funkade ok - sedan felindikering enl ovan. Ringde till KCR och talade om nämnda problem , men när jag talade om att felet kvarstod efter jag kopplat bort boxen var dom som starholkar . Nu på morgonen skall vi provköra bilen med inkopplad vida i trafik och se vad svaret blir... jag återkommer , tack för idéer och förslag, hoppas kunna redovisa facit snart. // MB
KCR och andra dieselboxar är bara skit och rena vedbod-trimmet enligt mig.

De skickar bara tillbaka en felaktigt bränsletryckssignal till motorstyrningen som drar upp trycket vilket frestar pumpen.

Ska man trimma bör man ha en ommappning typ PPC istället som öppnar spridarna mer/längre istället så frestas inte pump/motor/transmission lika illa.

Hoppas det löser sig för dig och inget pajjade av övertrycket som KCR-Boxen fixar i bränslesystmet
av Marson
Sådärja , då var problemet löst !! Den elektriska pumpen i tanken hade gett upp ,
bilen går ju att köra utan den , under förutsättning att man kör " ecodriving", sen räcker inte soppan till vid större gaspådrag och man får felindikeringen enligt ovan. Enligt expertis så kommer inte 185 kusars modellen att bete sig på samma sätt om man får problem m den elektriska pumpen i tanken - 185 hk maskinen kommer att stanna helt p g a ändrad konstruktion ... Ha Det ! Nu skall jag ut och åka!

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]