Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

:?: Står inför köp av en S60 modell 01. Tycker den verkar lagom stor och dessutom mycket snyggare/nättare än S80. Har tidigare kört MB S-klasse i 25 år men tröttnat på att ha sådana bilomkostnader när man jmf flickvännens gamla 740:a som bara går och går, för små pengar dessutom. Vad bör man speciellt tänka på inför köp, har den några specifika problem, enl sv bilprovning är det ofta problem med spindellederna. Någonstans har jag läst om behov av byte av "spjällhus" vad det nu är för något. Att jag fastnat för 01-an beror på att den ligger i "rätt prisläge" men är någon annan årgång att föredra ? Slutligen; vilket motoralternativ är att föredra, är ingen gubbe men är inte behov av någon racerbil utan vill köra lugnt med så lite problem/reparationer/kostnader som möjligt. Tackar på förhand för alla kloka kommentarer/synpunkter och råd jag kommer få av initierade och Volvokunniga personer :D
Användarvisningsbild
av ziaal243
Jag har inte haft en sånn förut så jag är okunnig när det gäller vilka problem de brukar ha men om service boken är rättstämplad så ska det inte vara så stora problem med dem. Däremot har jag kört alla motorer och kan säga att den med 170 HK motorn är den bästa för den som vill ha lagom motor, är du en sånn som vill ha lite extra drag vid lägre varv så rekomenderar jag den med 200 HK. Den motor är UNDERBAR och räcker gott o väl samt drar inte allt för mkt bränsle.

Lycka till
Användarvisningsbild
av Loner
140 och 170 motorerna är ju samma förrutom att 140hk har annat chip så den stryper gasen efter 4000 rpm.

Finns ju dock t.om PPC från BSR för runt 5000:- som tar bort denna "spärr" och enligt BSR dessutom ger 18hk till...

2,4T är rätt fin på låga varv, men jag tycker den känns lite taffat efter 3-4000 var, men då orkar väl inte turbo med (lätttrycksturbo), för jag är van att köra 850 med 170hk motorn.

Så har du råd så skulle jag rekommendera 2.4T motorn, du får men mycket mera körglad bil och S60 är en glad bil från början.
Chansen att en 2.4T har massa lull-lull utrustning är ju oxå större än att en 140hk har det.

När jag kollade upp försäkringar så skillde det inget mellan v70 140hk och v70 2.4t för mig, däremot T5 skulle kosta nästan dubbelt så mycket :???:

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
Ja köpte den med 170 Hästar på.
Ångrar att jag inte tog turbon.

Vad du ska kolla på på en 01 är
Bromskivorna. vanligt att de är snea.
Passagerar dörens lås ploppar upp när man låser med fjärren.
Damaskerna ska du kolla, kan vara trasiga.
Ett räle till fläkten ska vara bytt.
Stötdämparna har en vana att vara slut efter 6-7000 mil.
Detta är vad jag kan komma på just nu
av netn
Kolla om det är läck mellan motor och låda.

Är själv hur nöjd som helst med min S60 2,4t. Kraften från motorn räcker väl till och blir över.

netn
av Arne
Greeeken, visst menar du förardörrens lås som ploppar upp? Kolla även krängningshämmarna.
Användarvisningsbild
av greeeken
Japp precis det jag menar !!. :-p
av Lejonett
Tackar så väldigt mycket för alla goda tips och idéer. Däremot blir jag lite bekymrad att s60:an verkar vara disponerad för att vara behäftad med så mycket typiska fel, verkar inte typiskt Volvo. Detta får mig att överväga en s80:a istället från -00 och framåt. Det finns ju ganska gott om sådana, rätt välutrustade dessutom, f d tjänstebilar till "bra priser". Man verkar få ganska mycket komfortabel bil för pengarna eller...?
av Arne
Jag vill inte påstå att S60 är behäftad med så överdrivet många fel. Dessa fel som nämts här brukar som regel vara åtgärdade av Volvo. Delar ersätts med en uppgraderad del som förhoppningsvis ska vara fri från det tidigare problemet. S80 hade också liknande fel i början, men som sedan blev åtgärdat. :)
av Groovy
Jag har haft S60 ett par år nu och måste säga att det är den bästa bilen jag haft! Har en -01 och den har fungerat hur bra som helst! Visst har det varit något litet fel men absolut inte mer än något annat bilmärke eller modell. En S80 skulle jag personligen inte köpa eftersom den känns som en stor stridsvagn i jämförelse! :P

I motorstyrka skulle jag framförallt rekommendera 2,4t/2,5t som är en pigg motor. :)

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]