Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bamseplåster
Hejsan allihopa !
Är en nybliven lycklig ägare av en V70 -04. Har hittat tillbaka till Volvo efter några år med Audi. Har haft några Volvos genom åren 142, 744, 245 och en V40 2.0T. Nu till min V70, det är en 170 hk 2.4 som är utrustad med buisness plus paketet. Då ingår ju bland annat regnsensor. Jag har dock inte fått nåt liv i den. Den skall ju vara aktiverad när spaken är i läge "0". Har provat i alla möjliga hastigheter vid körning. Kan man kolla om det finns någon sensor över huvud taget. Den skall väl sitta i huset framför backspegel ? Jag slänger ut frågan i detta utmärkta forum och hoppas på hjälp.
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Regnsensorn är inte aktiverad när "spaken" är i läge "0"...
Ett snäpp neråt så är den aktiverad, och då får du ställa in känsligheten med vredet som finns där.

Ska vara i samma läge som intervallen som finns på de bilar utan sensor...
På intervallen ställer du in hur länge mellan dragen det ska vara, här ställer du in känsligheten alltså.

Och varje ggn du stänger av bilen så får du aktivera den på nytt när du startar, upp med spaken i läge "0" och sen ner ett snäpp igen...
Känsligheten är dock densamma...
Användarvisningsbild
av Lilja
Måste faktiskt säga, jag har också regnsensor på XCn och jag tycker det är den sämsta skiten volvo har gjort. Den funkar ju bara lite till hälften. Om det regnat under natten t.ex. och det är blött på taket, bromsar man kommer allt vatten och rinner över vindrutan, då funkar inte "regnsensorn" utan man får sitta och manuellt köra torkarna. Sen är det så också att om det regnar hela tiden, kan den mycket väl torka bort det snabbt sen helt plötsligt slutar den, och väntar tills man inte kan se ett skit sen går den igen. Precis som den har eget liv, hade mycket hellre haft en vanlig intervall torkare istället.

PS. jag har alltid känsligheten på max, tvivlar på om man har den i något annat läge att den reagerar överhuvudtaget :evil:
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Instämmer helt Lilja... det e inget jag skulle beställa om jag köper en ny bil...
Hellre en äkta hederlig intervalltorkare! :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
Lilja skrev:Måste faktiskt säga, jag har också regnsensor på XCn och jag tycker det är den sämsta skiten volvo har gjort. Den funkar ju bara lite till hälften. Om det regnat under natten t.ex. och det är blött på taket, bromsar man kommer allt vatten och rinner över vindrutan, då funkar inte "regnsensorn" utan man får sitta och manuellt köra torkarna. Sen är det så också att om det regnar hela tiden, kan den mycket väl torka bort det snabbt sen helt plötsligt slutar den, och väntar tills man inte kan se ett skit sen går den igen. Precis som den har eget liv, hade mycket hellre haft en vanlig intervall torkare istället.

PS. jag har alltid känsligheten på max, tvivlar på om man har den i något annat läge att den reagerar överhuvudtaget :evil:
Då ska du se Bmw e39
Där kan de gå igång när de soligt o inget moln på 100 mils avstånd.
Har inte haft på volvo men det låter ju inte alls som ni är nöjda.
Användarvisningsbild
av Lilja
greeeken skrev:
Lilja skrev:Måste faktiskt säga, jag har också regnsensor på XCn och jag tycker det är den sämsta skiten volvo har gjort. Den funkar ju bara lite till hälften. Om det regnat under natten t.ex. och det är blött på taket, bromsar man kommer allt vatten och rinner över vindrutan, då funkar inte "regnsensorn" utan man får sitta och manuellt köra torkarna. Sen är det så också att om det regnar hela tiden, kan den mycket väl torka bort det snabbt sen helt plötsligt slutar den, och väntar tills man inte kan se ett skit sen går den igen. Precis som den har eget liv, hade mycket hellre haft en vanlig intervall torkare istället.

Då ska du se Bmw e39
Där kan de gå igång när de soligt o inget moln på 100 mils avstånd.
Har inte haft på volvo men det låter ju inte alls som ni är nöjda.
Så är det på golfen med, och jag hade hellre haft det än något som inte går igång när den ska. En rolig grej för ett tag sen när jag skulle åka till jobb var, det började smådugga lite, helt plötsligt börjar torkarna gå som in i helvete i ett par sekunder sen sluta dom igen haha. Man kan ha rätt roligt åt dom där ibland :lol:
Användarvisningsbild
av Bamseplåster
VolvoBengan skrev:Regnsensorn är inte aktiverad när "spaken" är i läge "0"...
Ett snäpp neråt så är den aktiverad, och då får du ställa in känsligheten med vredet som finns där.

Ska vara i samma läge som intervallen som finns på de bilar utan sensor...
På intervallen ställer du in hur länge mellan dragen det ska vara, här ställer du in känsligheten alltså.

Och varje ggn du stänger av bilen så får du aktivera den på nytt när du startar, upp med spaken i läge "0" och sen ner ett snäpp igen...
Känsligheten är dock densamma...
Ok är det alltså så att man antingen har en intervalltorkare eller en regnsensor ? Då har nog min V70 -04 buisness plus ingen regnsensor för när jag provade den en gång i fullt solsken så gick intervallen igång och det gick att justera hastigheten med ringen. Fast det är klart att om regnsensorn funkar sporadiskt och dåligt så kan man ju vara utan. :D
av Frigge
på bilarna efter -05 blev funktionen bättre + att dom har kvar intervallen oxå. Det sitter en knapp på torkarspaken för att aktivera regnsensorn och intervalltorkaren är i läge 1.

Det som är viktigt när man har regnsensor är att Torkarbladen är riktigt bra och att rutan inte har en massa utsmetade insekter vid "ögat" till regnsensorn
Användarvisningsbild
av Bamseplåster
Hejsan alla glada volvoägare !
Nu har regnet kommit till norr. Jag var ute och körde ikväll mellan Boden och Luleå och då körde den vid regn och när jag blev nedstänkt av omkörande bilar drog den igång rejält. Den fick dock ett frispel och svepte järnet när jag svängde av stora vägen och körde in på en långsammare mindre väg. Den körde i ca 30 sek. och minskade sedan.
av KalleH
Hej!

måste säga att jag är otroligt nöjd med rengsensorfunktionen i min bil (S60 2003a och även i V70 2004a), kör nästan bara med regnsensor på och det funkar kanon. Skulle inte kunna tänka mig en bil utan regnsensor (körde idag 60mil i varierande nederbörd).

Mvh, Kalle.
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]