Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tkntkn
Hej Det har dykt upp ett märkligt problem på min V70, kylarvätskan försvinner när den går på tomgång eller står i köer. Om jag kör hela tiden så är det inga problem då kan jag köra långt.

Någon som har något tips om vad som kan vara fel?
Senast redigerad av 1 tkntkn, redigerad totalt 0 gånger.
tkntkn skrev:Hej Det har dykt upp ett märkligt problem på min V70, kylarvätskan försvinner när den går på tomgång eller står i köer. Om jag kör hela tiden så är det inga problem då kan jag köra långt.

Någon som har något tips om vad som kan vara fel?

Har du tillräkligt me kylarvätska i bilen???
av tkntkn
Jag fyller på ofta då kylarvätskan sjunker ner när jag kört en vecka ungefär (beror på köer och tomgång) Kan tillägga att man inte ser något läckage under bilen.
av Daddan
Läckaget kan vara i typ en slang eller klämma som är dålig. Då du står still blir motorn och vätskan varmare och alltså blir trycket högre. Det kan vara så att motorn då besprutas med en fin stråle och då dunstar vätskan och inga läckage syns. Jag tycker du antingen borde åka till en firma som kan läckspåra, de har en speciell vätska som visar var felet är, eller så byter du på måfå men det kan bli dyrare. Svärpäronen hade detta fenomen i deras Audi och det var en dålig kylslang.
av o_c
Hej.
Jag har en V70 -T5 -01 där det sommaren 2005 uppstod samma problem du beskriver. Vi fyllde på kylarvätska titt som tätt och det var varierande hur mycket som försvann.
Vid verkstadsbesök visade det sig att kylaren spruckit i en svets/lödning. Byte av kylare kostade 7-8000kr. Mycket ovanligt enligt Volvo.

Mvh / Ove C
av dmagnuss
Kolla motoroljan! Är det konstigt klet på insidan ov oljelocket? Ökar oljenivån?? Har motoroljan en grådaskig färg? Då är det inte bra... Då kan din kylarvätska leta sig in i oljan (läckageställen är tex toppackningen och oljekylet). Kolla!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]