Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wooxer
Rosten börjar göra sitt på bilen har jag märkt, har haft ett skrammel under bilen och såg igår att det var fästet närmast ljuddämparen bak som var helt avrostat :(
Tycker ärligt talat det är dåligt att det rostar av helt på en 3 år gammal bil men inte mycket man kan göra åt det nu.
Min fråga är bara vart man kan tänkas få tag på nya pinnar att svetsa på som går att få till att passa i gummiupphängen?

Någon som har en bra idé på hur man kan få dit grejorna igen utan att behöva riva ner hela bakre systemet?
Användarvisningsbild
av samcan
wooxer skrev:Rosten börjar göra sitt på bilen har jag märkt, har haft ett skrammel under bilen och såg igår att det var fästet närmast ljuddämparen bak som var helt avrostat :(
Tycker ärligt talat det är dåligt att det rostar av helt på en 3 år gammal bil men inte mycket man kan göra åt det nu.
Min fråga är bara vart man kan tänkas få tag på nya pinnar att svetsa på som går att få till att passa i gummiupphängen?

Någon som har en bra idé på hur man kan få dit grejorna igen utan att behöva riva ner hela bakre systemet?
Det är bara o be nån snäll svetsare fixxa, inte så svårt att göra en ny upphängning, jag hadde inte själv svetsmaskin annars hadde ja gjort det ensam på min bil, det hände mig samma sak att jag upptäckte att kroken hadde helt släppt på sista besiktingen, så min höll några fler år men endå , borde inte rosta så enkelt.
Användarvisningsbild
av samcan
samcan skrev:
wooxer skrev:Rosten börjar göra sitt på bilen har jag märkt, har haft ett skrammel under bilen och såg igår att det var fästet närmast ljuddämparen bak som var helt avrostat :(

Det är bara o be nån snäll svetsare fixxa, inte så svårt att göra en ny upphängning, jag hadde inte själv svetsmaskin annars hadde ja gjort det ensam på min bil, det hände mig samma sak att jag upptäckte att kroken hadde helt släppt på sista besiktingen, så min höll några fler år men endå , borde inte rosta så enkelt.

å juste, glömde skriva. Bästa o koppla loss bateriet innan man svetsar , fins risk att bilen får en massa felmedelande om man svetsar rakt på utan o lossa bateriets minus pol.
Användarvisningsbild
av greeeken
Har ju precis samma på min s60
Det fixades lätt med ny upphängning
av Avarage
Köp ny upphängning! Bilia har en klammer med utstickande pinnar (för gummibussningarna) som bara är att klämma fast. Kostnad ca. 200kr + arbetet!

// Niklas
av wooxer
Tackar och bugar för alla bra och snabba svar :)
Blir till att beställa på Bilia då och få dit det igen innan det går sönder mer :)
av wooxer
Är det föresten någon som har ett artikel nummer på upphängningen jag behöver?
Var inne på Bilias hemsida och tänkte jag skulle beställa det där men det gick inte att hitta det!
Tyvärr finns det ingen Bilia butik här i Varberg då det är Bildepån här.

Tacksam för hjälp :)
av wooxer
wooxer skrev:Är det föresten någon som har ett artikel nummer på upphängningen jag behöver?
Var inne på Bilias hemsida och tänkte jag skulle beställa det där men det gick inte att hitta det!
Tyvärr finns det ingen Bilia butik här i Varberg då det är Bildepån här.

Tacksam för hjälp :)
Åkte till min lokala Volvo handlare och de hade en egen patentlösning till upphäng som jag köpte, kostade mig 140kr och resultatet ser ni här:

Bild
av hup
Här på Volvo i Borås vill dom ha 399 kr för en ny upphängning. Biltema tar 49 kr för en motsvarande.

Sett i tråden att folk köpt på Bilia för 200 kr. Lite konstigt att det kan skilja så mycket mellan olika volvohandlare. Den jag kollade på hos Volvo såg ut att vara ett riktigt hemmabygge.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]