Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av per brand
Fast drag vs löstagbart. Har hört att man måste lägga in ny mjukvara i bilen för att elen skall funka,ev kanske det blir något felmedelande, någon som har erfarenhet av detta??????
Användarvisningsbild
av #27
per brand skrev:Fast drag vs löstagbart. Har hört att man måste lägga in ny mjukvara i bilen för att elen skall funka,ev kanske det blir något felmedelande, någon som har erfarenhet av detta??????
Hur ofta kommer du andvända draget?
Sen slipper du att slå smalbenet i draget med löstagbart!!!

Du behöver inte lägga in någon mjukvara för drag på v70n,s60,s80 och xc70n om du inte ska ha dimbakljus..
Användarvisningsbild
av Brainy
Mjo, jag har fått svaret att det behövs på 05 och framåt? :S

/Anders
Användarvisningsbild
av #27
Brainded skrev:Mjo, jag har fått svaret att det behövs på 05 och framåt? :S

/Anders
Då har du fått fel information..
Användarvisningsbild
av per brand
Jag satsar på löst,är det svårt att monta själv?Då behöver jag ingen ny mjukvara till elen v70 classic-07
Användarvisningsbild
av cycler
Kör lösttabgart!

Mycket snyggare och inte svårt alls att montera. Du behöver dock en hylsnyckelsats modell större. Eller två mindre. Eller blocknycklar. Samt en momentnyckel.

Tror det är 22mm skall på de stora bultarna. Vissa skall dras _hårt_. Glöm inte skrapa bort rostskyddsmedlet på undersidan.

Samt att du behöver en man till när du tar bort kofångaren, blir mycket lättare då.

/C
Användarvisningsbild
av pt
På kombimodellerna tycker jag att ett fast drag är snyggare än ett lösttagbart. Det förstärker bilden av att V70 är en riktig arbetshäst till fordon. Lite som rails, extraljus, extraskyddsbågar fram etc. Dragkroken kan också bjuda på ett visst skydd när man backar på knöliga ställen och har dålig sikt bakåt.

På sportiga sedan modeller tycker jag ett löstagbart drag är snyggare.

Monterade själv dragkrok på min bil. Jag valde att köpa ett orginal ifrån Volvo för att slippa chansa med passform etc., det kostar ändå så pass lite pengar. Volvos fasta drag är slimmade i designen. Det följde med bra monteringsanvisningar så det är inga problem att göra det själv.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag rekomenderar ett avtagbart drag av två anledningar varav den första är väldigt subjektiv.

1. Det är snyggare.

2. Det är säkrare för de som åker i bilen om du blir påkörd bakifrån. En dragkrok hindrar bilen att trycka i hop sig vid en kollision som den är tänkt på ritbordet. Har du en delbar krok som är demonterad är det mycket mindre risk att påkörande bilen träffar den stenhårda kroken (den delen som alltid sitter på).

/Martin <-- Med två domnade fingrar och nackont sedan en påkörning bakifrån.
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]