Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag kan inte få min parkeringbroms att ta ordentligt (ombesiktning) för 2 år sen bytte jag allt i trumman pga av bromsarna låg på.
allt är nytt utom trummorna (som va i nyskick) köpte bosch backar, allt går lätt, pedal, vajrar och allt i trumman, har justerat ut så mycket det går, (har
justerskruv på båda sidor), konstigt nog tar bromsen bättre när jag backar, kan tillägga att jag hade en s80 före den här med samma fenomen, är
det konstruktionen i sig som ger dålig utväxling eller? finns det bättre backar med högre friktion? Tacksam för alla ideér.
Har du avfettat insidan av bromsskivan (inuti trumman alltså) innan montering? Inte fel att rugga upp ytan inne i trumman med grovt slippapper också.. Helst tvärs rörelseriktningen :-)
Jag har läst att oem är att föredra när det gäller backarna, köpte själv något av det jag brukar Ferodo/Brembo och det blev inte topp men funkar med några brickor vid övergången mellan vajer och handtag.

Vi har en V70 -04 så jag antar samma lika problem.
Summum list

Kan jag byta listerna runt fönstrerna p&ari[…]

volvo s80 -07 parkeringsbroms

Jag har läst att oem är att föredra[…]

Oljeläckage s60, 2005

Det finns många ställen det kan lä[…]

Hej! Jag har ett 4073-kit liggande om det fortfa[…]