Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min xc70 har börjat lämna rökmoln efter sig i samband med kallstart. Det verkan endast ske om man låter den få upp temperaturen på tomgång innan man börjar köra, då börjar den ryka smått redan på tomgång och avger sedan ett stort rökmoln när man börjar köra och slutar sedan efter ett par hundra meter. Om man börjar köra direkt så verkar den inte ryka något alls.

När man har kört ett par hundra meter visar den inte minsta tecken på att ryka, ej heller om man låter den gå på tomgång en längre tid när den är varm, ej heller vid start då den är varm.

Jag har tagit loss insugsslangarna och kontrollerat turbon, det finns en tunn oljefilm i laddluftröret, dock ej mer än när jag bytte ut det gamla trasiga för två år sedan. Jag kan inte känna något glapp i turbon.

Vevhusventilationen byttes förra vintern, cirka 4 000 - 5 000 mil sedan. Kit från Vparts om någon tror att det spelar någon roll.

Oljan är 0W-30, bytt för cirka 250 mil sedan, regelbundet påfyllt då bilen länge har förbrukat/läckt lite. Det är möjligt att jag fyllde på lite mycket senast.

Frågan är nu vad det skulle kunna vara? Finns det något mer jag kan göra för att felsöka?
Batmacs elbil som rymmer hundar

Det ska bli intressant att följa er upplevels[…]

El-fel i 940 -92a

Den sitter bakpå motorn, det är en trep[…]

Min xc70 har börjat lämna rökmoln e[…]

HVO100 till D3 2011 (D5204T2)

Eftersom det gäller förvaring i reservdu[…]