Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förra hösten köpte jag en S60 2003. Den var inte i det skick som jag väntat mig när jag kom hem med den. Tog den till bilprovningen för konditionstest. Allt var väl bra förutom att vänster handbroms inte funkade.

Byte därför bromsbackarna, skivbromsarna och bromsbelägg för de var ojämnt slitna. Trodde allt var i sin ordning. För en månad sedan besiktade jag bilen. Blev underkänd för vänster handbroms. De sa att den tog till en början men så hörde de en smäll och så slutade vänster handbroms fungerar.

När jag tog isär vänster sida så förväntade jag mig se något som var sönder eller inte satt som det skulle. Vänster bromsvajer hade rostat ihop så den gick inte att dra ut vajern. Konstigt att den tog lite till en början men sedan inta alls. Men allt annat såg normalt ut.

Köpte två nya bromsvajrar, nya bromsbackar och ställbara justerskruvar samt nya expander. Byte båda sidorna. Likväl så blev bromsvågen, eller vad det heter, som på bilden. För att utesluta fel så jag den gamla bromsvajern, den som funkade och satte på vänster sida. Samma resultat. Tog därför och byte den nya bromsvajrarna med varandra. Den högra blev vänster och vänster blev höger. Det hjälpte inte. Byte då skivbromsarna på samma sätt. Det hjälpte inte heller.

Jag har bytt bromsbackar tidigare på Volvo och det har inte varit några konstigheter. Första gången som jag byte bromsvajrar och det blev fiasko.

Tog dock och provade handbromsen. Körde över vägen till en grusväg när jag kom upp i 30 km/h så drog jag i handbromsen. Första försöket så tog bara höger sida. Spände handbromsen ordentligt inne från. Då fick jag två långa streck bakom bilen, alltså båda sidorna tog. Men körde två km. När jag kom hem så var båda bromsarna heta. Brände fingrarna. Nu efteråt så funderar jag på om de blev varma när jag drog bromsen på grusvägen. Hade tagit in alla verktyg så jag vet inte om hjulen rullar fritt. Ska ta reda på det i kväll när solen inte steker.

Skickar med bilder på hur handbromsen ser ut inne i bilen. Är det någon som ser något fel? Har aldrig tidigare behövt byta handbromsvajer, vet därför inte till hundra procent om allt ser rätt ut.

Tacksam för hjälp.
Bilagor
20260624_120156.jpg
20260624_120156.jpg (2.43 MiB) Visad 55 gånger
20260624_120136.jpg
20260624_120136.jpg (2.71 MiB) Visad 55 gånger

Nu har jag fått tag på en verkstad […]

Smart lösning. 👍 Om inget annat funkar f&arin[…]

Hur laddar ni?

Jag undrar varför motorn skulle ta skada av […]

..Hur justeras camber på dessa bilar? Ve[…]