Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av per brand
Har en v70-07 som har ett ljud bakom radio-panelen vid acceleration samt vid belastning på låga varv.Hade den på volvo för koll,dom trodde att det var växel vajrar och skall byta till en annan med mer gummi upphägningar. Kan det vara ett troligt fel??? Någon annan med samma problem???
av simpos
Oj vad jag hade jobbigt med Rejmes för ett år sedan gällande precis samma sak som dig. Tydligen gjorde man förändringar av utformningen av bl a vajrar från vxlspak till lådan, och som följd fick väldans många problem med dessa vibrationer.

I min bil fick de byta två gånger, och till slut försvann ljudet på alla växlar förutom när den ligger i 2:an. Då vibrerar det igen. Min nybilsgatanti går ut om två månader, och jag ska höra nu om de har hittat någon bättre lösning för detta.

Lycka till!
av frasse72
Har samma problem på min S60 MY06. Orkar inte göra något åt oljudet innan nästa service.
Användarvisningsbild
av per brand
Den varianten som dom tänker byta till är den bättre tror ni???
av NS07
Hej!

Jag har exakt samma problem på min V70 Classic -08, uthämtad i måndags denna vecka.

Vid acceleration på 4:ans växel så kommer ett vibrerande ljud någonstans fram i bilen. Det låter som det kan komma från instrumentpanelen.

Dock vid lika hård acceleration på 3:an och 5:ans växel så hörs absolut ingenting. Knäppt-tyst förutom då vanligt motorljud.

Detta förbryllar mig med tanke på att bilen är 7 dagar gammal.

Fan, jag hoppas bilhandlaren fixart detta så man slipper tänka på detta när man kör.

Hur har det gått för Er andra som fått liknande problem åtgärdat ?

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar Niklas
av simpos
Det som vibrerar är vajrarna från spaken till växellådan. Det är upphängningen som förändrades fr o m MY05 som spökar, tydligen någon ogenomtänkt konstruktion.

Som jag skrev i tidigare inslaget bråkade jag ganska rejält med Rejmes och med Volvos tekniska kundtjänst i Göteborg. Efter andra vajerbytet fick man bort ljudet från samtliga växlar förutom 2:ans läge. Då kom någon Volvorepresentant och provkörde och ansåg att bilen "uppfyller normal produktionsstandard" och därmed fick inte Rejmes lägga en krona mer på ärendet.

Men om tillräckligt många bråkar om detta så lär de ju hitta en ny konstruktion, om man dock bara sitter och gnäller i detta forumet (syftar inte på någon särskild) så anser man på Volvo att det är så få som drabbats att man inte lär göra något. Jag gick lite rabatt i volvobutiken på en grej som plåster på såren, typ 1.200 kr rabatt, inte mycket att tacka för asså.

Så mitt råd är - byt vajrar, och bråka med era säljare - det kommer att löna sig.
av NS07
Hej Simpos!

Tack för ditt utförliga svar. Jag skall ringa till verkstaden och försöka boka en tid. Skönt att höra att det eventuellt finns hopp.

Hälsningar Niklas
av NS07
Hejsan igen!

Var hos på bilfirmans verkstad idag och då bekräftade att det fanns ett vibrerande ljud från instrumentpanelen då man accelererade på en godtycklig växel.

De skall lösa problemet med att fixa med växelvajrarna. Tydligen så har Volvo ingen lösning på problemet enligt verkstadskillen, utan det finns en instruktion man skall följa för att få bort ljudet. Bland annat skall man sätt distanser av något mjukt material (frigolit) så vajrarna inte vibrerar mot varandra.

Återkommer med status när problemet är fixat. Detta blir efter semestern.
av di98svpa
Har exakt samma problem på min nya V70 som rullat 14 mil. Lämnat in den idag och gett dem tipset om växelvajrarna och de kände igen problemet. Får se om de löser problemet idag.
av NS07
Tjena!

Bilfirman sa till mig att Volvo har ingen riktigt lösningen på det här utan man får sätta distanser iform av frigolit eller annat materal för att växel-vajrarna inte skall vibrera mot varandra.

När verkstadskillen provkörde min bil märkte vi att om man lätt håller växel-spaken nedåt vid 4:ans växel så försvinner ljudet.

Verkstadskillen sa att han hellre väntar tills efter sommaren dels pga semester och dels på att Volvo kanske har en bättre lösning än frigolit bitarna. Notera, detta var bara hans egna gissning så jag vet inte om Volvo jobbar på en bättre lösning eller ej.

Mvh Niklas
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]