Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en VOLVO V70 (II) 2.4 mk1 (140 hk) från 2004. 12,000 mil.
Vill få bilen att hålla så länge som möjligt.
Får väldigt olika råd om byte av automatväxellådsoljan. Allt från "självklart / nödvändigt" till "potentiellt skadligt / rasera lådan".
Oljan är mörk och ibland noterar man att lådan växlar, men det är inget jag hade tänkt på om det inte vore för mina funderingar att byta oljan.

Frågan är, vad gör man? Vad hade ni själva gjort i denna situation?
Lynxar skrev: Idag, 17:11 Hej!

Jag har en VOLVO V70 (II) 2.4 mk1 (140 hk) från 2004. 12,000 mil.
Vill få bilen att hålla så länge som möjligt.
Får väldigt olika råd om byte av automatväxellådsoljan. Allt från "självklart / nödvändigt" till "potentiellt skadligt / rasera lådan".
Oljan är mörk och ibland noterar man att lådan växlar, men det är inget jag hade tänkt på om det inte vore för mina funderingar att byta oljan.

Frågan är, vad gör man? Vad hade ni själva gjort i denna situation?
växellådsoljebyte inte är "inkluderad" i service-intervallen(förutom på taxi- och uttryckningsfordon).
@Lynxar, Finns väl bra mycket mer åsikter än faktiska bevis i ämnet. Dessa och vilken motorolja folk ska välja är lite av ev vattendelare ;-) Enligt några Volvo ÅF vill de inte spola lådan då det skulle kunna göra mer skada än nytta, men de kunde göra ett byte av oljan. Jag vet inte heller vad som är bäst för din knarr men hade sagt att byt oljan i år samt var 6000:e mil vilket är enligt rekommendationerna från Volvo för yrkesmässig trafik, då bör den i teorin hålla bra länge

Jag lät byta oljan vid 15 000 mil (köpte bilen vid 11 500 mil) samt 6000 mil senare och den lirar som den alltid gjort i alla fall

@Lynxar , Finns väl bra mycket mer åsi[…]

Ser riktigt najs ut. Om 316mm frambromsar funkar t[…]

Hej, började höra ett mer dieselknack f&[…]

Jag har sett nån video för många […]