Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torparn
Hallå alla kunniga.
Skulle behöva hjälp med en Volvo V70, 2007!
Bilen står obesiktigad nu och detta pga av en lysande Motorlampa. Bilen tillhör min dotter som verkligen behöver den för att ta sig till jobbet. Har tyvärr inte ekonomi för att kunna köpa någon annan.
Skulle gjort ombesiktning i måndags, så är körförbud nu.

En kompis till henne har tillgång till Vida felkodsläsare, de har nollställt felkoder men vid varje ny avläsning kommer det fram att det är något fel på ”Utetemp.sensor” (se bif. bild). Jag har tagit bort glaset i spegeln samt tagit loss insidan av förardörren. Lyckades mäta sensorn vid den första stora gröna kontakten, sensorn höll då ca. 2,2 kohm vid ute.temp på +16-17°. Låter det rimligt?
Lossade gummi som sitter mellan dörr och kaross, var lite svårt att se hela vägen, men tog en liten plattång och drog i varje kabel, verkar inte som att någon kabel är helt av.
- Hur fortsätter jag nu?
- Var någonstans finns ECM:n?
- Kan jag mäta ”Utetemp. sensorns” resistans direkt på ECM (#B4 och #B29) eller måste jag frigöra den ena från ECM:n?
- Kommer man åt att mäta direkt på den, eller måste något tas bort?
- Har någon av er varit med om samma fel? Var fanns problemet då?
Mottager tacksamt andra rimliga förslag på vad som kan vara fel, så att vi äntligen kan besiktiga bilen.
Bilagor
Felkod 2_sv, maj 2026.JPG
Felkod 2_sv, maj 2026.JPG (144.1 KiB) Visad 42 gånger

Har letat förgäves efter var kan kan k[…]

HJÄLP: Motorlampa lyser

Hallå alla kunniga. Skulle behöva hj&au[…]

Får väl ge Autosol en ny chans!

Fråga om lampa

positionsljus. Skall fungera vid besiktning. Mins […]