Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jontemalmö
Skaffat en S80 1999 (140hk bensin) som stått sedan 2021. Fått rätt på det mesta men går lite rufft och ojämnt i motorn, fast funkar att köra med, inga stallningar eller startproblem alls.

När jag läser ut felkoder så får jag upp P1671, vilket enligt min enklare Foxwell OBD2-läsare betyder "Secondary Fuel Pump Relay", men när jag googlar verkar P1671 handla om kamaxelsensor. Vad borde jag kolla på? Jag har kollat bränslepumps-reläet nere vid pedalerna och det funkar (bilen lägger av om man drar ut det) samt säkring nr.33 på v.sidan av instrumentpanelen som ska vara till bränslepump och samma där (funkar men bilen lägger av om man drar ut den).

Sitter det fler relä till bränslepump nånstans, vad betyder "secondary fel pump" i praktiken, och vad tror ni P1671 står för? (Den återkommer även om jag raderar felkoden).
Användarvisningsbild
av Erik Å
viewtopic.php?f=16&t=185168&p=1610409#p1610409
viewtopic.php?f=16&t=185720&p=1616257#p1616257
Jag bytte VVT-solenoid/ventil pga P1672 (intermittent avbrott i spolen) och hittade oväntat mycket gegga i kanalerna under den.
Kanske läge att ta loss ventilen och tvätta om man har P1671.. Ny packning behövs men den är inte dyr.
Eller VVT-navet som kärvar?
av jontemalmö
Aha, skulle det kunna vara så enkelt? Man kan ju hoppas, jag har tom två bättre begagnade liggande som jag vet funkar. Brukar ju vara svårt att gissa om bilen har VVT på insug, avgas eller både och. Tack för tipset!

(Såg nu att du skrev P1672, jag får upp P1671 men ska ändå kolla på det).
Användarvisningsbild
av Erik Å
P1672 innebär elektriskt fel på spolen i VVT-ventilen. På min bil finns VVT bara på insuget så där råder ingen tvekan. Turbobilarna hade väl VVT på avgaskammen i stället. Och senare årgångar fick på båda två..
P1671 är mer omtvistat. Jag tror den sätts om kamaxelgivaren inte ser att lägesändringen på VVT:n slår igenom på kamaxelgivaren. Så den borde rimligen bara kunna uppstå på den kamaxel som givaren sitter på :-)
Men om du läste inläggen jag länkade till så finns misstankar att P1671 inte alls har med VVT att göra utan är kopplat till fel på immobilizern. P1670 är definitivt fel på antennringen till immobilizern. P1672 är VVT-ventil. P1671 är mittemellan, vilken hör den till? :-D
Prova att fixa kontakten på immobilizer-antennringen, det är mycket vanligt fel:
Ta bort kåpan under rattstången, på antennringen runt tändningslåset sitter kabeln ansluten med en liten kontakt. Lyft låsblecket, plugga ur kontakten och lägg en liten aning vaselin på stiften. Plugga i och ur några gånger så att ev oxid nöts bort. Plugga i och återmontera kåpan, klart!
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
av jontemalmö
Den har inga startproblem faktiskt, däremot fick jag bara med en nyckel och inga fjärrar! Så kan ju ändå vara relaterat till det, finns ju ngn anledning till att den stått obesiktad sedan 2021 och jag fick den gratis. :-/

Men VVT låter logiskt, hittar inga andra fel men den går hela tiden lite ojämnt och fortsätter skjuta P1671. Ska börja med att byta solenoid/ventil efter vad du skrev samt serva upp med olja och filter så får vi se vad som händer. Tackar för tipset!

..Skulle de större fälgarna på n[…]

P1671 S80 '99

Den har inga startproblem faktiskt, däremot f[…]

Bytt bromsar fram, ett rejält träningspa[…]

Hur mår ni???

Tror inte de går att jämföra mella[…]