Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej behöver hjälp med tips hur jag ska angripa felsökningen vidare.

Rör sig om en XC-90 2,5T 2004. Gått drygt 30000 mil.
Våren 24 hade jag multiinstrumentet på lagning då det var helt dött, funkade senare kanon.

Någon månad efter det dvs början på sommaren återkommande diverse fel, går ej att styra sätesvärmen, fel kod för SRS behov av service men ingen varningslampa, enstaka tillfällen har multinstrument varit helt dött, blinkersindikatorn slutar fungera men blinkersen fungerar utifrån sett. Larm för antisladd service, en gång bromsfel stanna snarast. Gick att nollställa alla koder som ffa visade på kommunikationsproblem mellan "alla" moduler. Inga specifika koder. Men åtekom inom 1 vecka.

Under hösten/vintern endast problem med SRS behov av service inget annat, ingen specifik felkod och gått att nollställa men tillbaka efter någon dag.

Nu när värmen kommit åter har SRS felmeddelandet försvunnit men larmar konstant för antisladd behov av service samt vänster abs givare bak. Enstaka tillfällen har temp mätaren dött i multiinstrumentet, och sätesvärmeindikatorn samt blinkersindikatorn fallerat men endast under ca 10-20s.

För ett år sedan byttes både ABS givare och hjullager vänster bak mindre sannolikt lokalt fel där.
Fått tips om antingen fel på DEM eller CEM. Dragit ur säkring till DEM men fenomenen med blinker/sätesvärme tempmätaren som dog och abs sensor kvarstår. Fått tips om att värma försiktigt på CEM i nedfällt läge och se om den klickar vilket skulle tala för fel, det gör den inte. Provat dra ut säkring till BCM då har ej andra fel uppstått men endast kört korta sträckor, pga odometern inte funkar då vilket känns tråkigt,

Kan fel I BCM störa CAN systemet och orsaka alla dessa fel?
Mer sannolikt CEM fel då felkoder/fel är så spridda?

Kan man göra något mer i felsökningsväg, har tillgång till VIDA+DICE och multiinstrument.

Mvh David

Jag är norsk, och för min försä[…]

Det kommer ju se ut som en bucklig dörr fast […]

Hej behöver hjälp med tips hur jag ska a[…]

En sån kanske https://www.clasohlson.com/se/[…]