Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag tycks aldrig kunna få till det på rätt sätt, funderat över många år efter det här med att koppla rätt med Ctek laddare. Just nu har jag satt dit snabb fäste som är kopplad till batteri + och - går då till chassit. Men jag upplever att när jag laddar så visar själva laddaren typ nr3 sen efter ett tag så blir det upp mot grönt. Men när jag då ska starta värmare så klagar den fortfarande på låg batteri spänning. Men laddar jag då istället plus och minus på batteriet så går det senare att köra dieselvärmare.

Men på bilen som har BMS så ska man väl koppla minus på chassit och plus på batteriet? Jag använder Ctek Polar om det säger nånting. För nog tycker jag att om man laddar bilen i 24h så ska väl ändå batteriet vara full.

Jag gjorde en annan experiment och låta bilen stå på tomgång för att se om den laddar batteri, ja det gör de. Då kan jag starta dieselvärmare senare när jag behöver. Min tanken är ju att använda Ctek att stöd ladda batteriet när bilen har använts dieselvärmare och sedan kört på kortare sträckor.

Några tips och idéer?
Återstår ju att kolla batteriets kondition, ett frist batteri behöver du inte stödladda, jag har kört med dieselvärmare i 10år på XC60in och aldrig stödladdat, första batteriet knäckte jag dok på 14mån typ fick ett nytt på garantin och det höll i 6år ca.

Kör dieselvärmare 2 till 3gg dagligen och kör ca 5mil om dagen, mycket småturer.

För att återgå till hur du kopplar laddaren, det spelar ingen roll, batteriet laddas iaf. Vi har ca 30 fordon på jobbet och det sitter laddare i alla på både startbatteri och extrabattiet i bussarna ( till värmaren ) och alla är kopplade direkt på batterierna, likadant i alla entreprenadmaskiner osv, och allt idag har mer el mindre BMS.
Intressant, dock kör du längre än vad jag gör. Mina turer är korta och dieselvärmare är igång längre än vad jag kör.

Har köpt Biltema batteritest som jag ska testa till helgen. Så du menar det inte ska spela någon roll om jag kopplar minus till batteriet istället för chassit? Kanske ska testa de, dock så verkar Ctek rekommenderar att minus går till chassit. Men som jag skrev tidigare så får jag mer ström i bilen när jag laddar direkt till batteriet.

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&arin[…]

Känns det ingen identifierbar lukt från[…]

Att leta upp och täta en läcka är v[…]

Tycker också det varit en hit eller miss sen[…]