Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nu är det tredje gången detta sker, med EXAKT en månads intervall.

Min bil rycker till under körning ett par gånger sedan börjar elektronik blinka/bli svagare och tillslut stängs det av helt. Motorn är igång och fungerar fortfarande. Det brukar dyka upp diverse felkoder typ bromsfel, srs airbag osv samtidigt som sedan försvinner vid omstart och jag kan köra vidare efter en stund.

När bilen startas om fungerar den igen i ungefär en månad sen sker det igen. Inget fel med billig felläsare, inga varningslampor, kör bilen dagligen och pendlar till jobb där sen går alldeles utmärkt, förutom dessa tre tillfällen.

Min parnets pappa har kikat men hittar inget, misstänkte batteri, generator, säkringar men allt fungerar.

Motorn fungerar och startar alltid direkt. Inget konstigt ljud.

Någon som haft liknande problem förut? Är väl dags att lämna in den men känns som de kommer diagnostisera för en tusenlapp och sedan säga att de inte hittar något.

Har ni tips på vettig bilmekaniker i stockholm som inte är dokdyra men ändå kan äldre volvos?

Alla tips eller erfarenheter uppskattas.
Låter som om generatorn slutar ladda tilfälligt och batteriet dras ur..
Jag köpte en usb-laddare med voltmeter för cig-tändaruttaget, ett enkelt sätt att få koll på laddningen när generatorn börjar bli sliten. Finns bl.a. på amazon.se men se upp, de billigaste (<100kr) laddarna har påmålade fejksiffror :-/
S60 2004, strömbortfall

Låter som om generatorn slutar ladda tilf&au[…]

Eller öppnar med den fysiska nyckeln o g&ou[…]

Härligt projekt - gör bara inte som dit[…]

Glödstift öppen krets

Hmm, det sitter 5v stift i nyare bilar dvs dem kan[…]