Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag monterade in en eftermarknadsstereo i min XC90 (2010, D5 AWD). Jag använde mig av Connects2 adapter. Stereon fungerar perfekt och känner av rattkontroller, backsignal, mm.
Däremot fick jag problem med att klimatpanelen är stendöd. Naturligtvis får jag då som ett brev på posten också SRS service meddelande (jag hoppas det löser sig när klimatpanelen fungerar och man raderar SRS-felkoden i Vida). Dessutom fungerar det inte att låsa bilen via nyckelns fjärrkontroll (detta är inte säkert att det hänger ihop med mitt första problem, skulle kunna vara ett resultat av att jag kopplat in/ur batteriet en massa gånger när jag felsökte klimatkontrollen).

Jag har mätt så att klimatpanelen får permanent 12V (jag har mätt upp 12V på två stift samt en lite lägre spänning på två andra stift). Men det verkar som att själva ACC-signalen inte kommer fram till klimatpanelen. Jag har försökt kika på kopplingsschemat, men jag förstår ärligt talat inte hur det ska fungera, eller hur jag ska felsöka vidare. Ska det komma ytterligare 12V på en pinne vid tändningsläge 1?

Bra att veta är att jag i min bil hade snikvarianten av ljud, alltså inget slusteg/ljudstyrningsenhet under passagerarstolen. Högtalarna matas direkt från CD-spelaren/radio/förstärkare (den heter 1CD26A). Connects2-adaptern var egentligen avsedd att förbikoppla ett slutsteg under passagerarstolen. I mitt fall så klippte jag kablarna och lödde ihop dem (dvs de kablar som satt i CD-spelare/radio/förstärkarens 14-poliga kontakt). Där skarvade jag på 8st högtalarkablar, 12+, jord. Det fanns egentligen bara en kabel kvar, som innehåller VO-signal från CEM.

Någon som har tips? Det är ju kul att ha en bättre stereo i bilen, men blir inte lika kul när man fryser, saknar airbags och inte kan låsa bilen.... Tack på förhand!

Jag monterade in en eftermarknadsstereo i min XC90[…]

Det är inte så att någon dör[…]

Internetdelning iOS 26

Telefonen går att dela internet till min Mac[…]

Något av knutkorsen som är dåligt[…]