Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena

Ungarna har en S60 2,4 T automat från 2004 ombyggd till A-traktor. Ombyggd seriöst av Motorbolaget i Växjö ett par år innan vi köpte den. Har varit i kontakt med dessa och dom va både trevliga och tillmötesgående med info mm.

I somras stannade dottern till under ca 15 min. När hon ska åka vidare funkar inte fjärrlåset och öppnar istället med nyckeln. Endast förardörren går att få upp. Instrumenteringen är som en julgran. Motorn startar men reagerar inte på gas och går oroligt på tomgång.

Jag tar hjälp av en kompis som jobbat på Volvo i över 25 år som kommer ut med diagnosdator. Datorn får ingen kontakt med bilen överhuvudtaget. Han börjar med att plocka ur instrumenteringen för att lämna till elproffs som hittar 3st kassa lödningar samt åtgärdar detta. Instrumentet monteras åter i bilen men diagnosdatorn får fortfarande inte kontakt.

Efter detta plockas CEM-enheten ur för att felsökas. Inget fel hittas och ytterligare 5st identiska testas. Samtliga får korrekt programvara installerad.

Efter detta går det att få kontakt med diagnosdatorn men inga felkoder finns. Allt ser bra ut. Man kollar och byter även följande grejer.

Det som gjorts är:
- Kontroll av säkringar och reläer
- Reparation, byte av CEM + mjukvara omladdning
- Kontroll av nycklar och systemet tillåter start av bil på livedata
- Pump går och pumpen har vi provat brygga så den ger bränsle hela tiden, ej hjälpt.
- Bytt vevaxelgivare
- Bytt kamaxelgivare
- Kontrollet bränslet kommer fram
- Kontrollerat så inte tändstiften är dränkta med bränsle
- Kommer gnista till tändstiften

Efter detta gav dom upp och bilen startar inte alls längre. Däremot fungerar instrumenteringen och fjärrlås samt allt annat i bilen nu.

Så, vad fan är nästa steg? Mottager tacksamt alla tänkbara tips o trix alternativt bästa mekaren i Skåne.

Tack på förhand.

Hej håller på med en v70 2007 170hk be[…]

Jag hade för avsikt att byta blecket till tan[…]

Volvo car UX

i XC40 men bör vara samma: https://www.youtub[…]

Damask till växelspak S80 -00

Hej! Håller på att snygga till interi[…]