Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej Volvovänner,

Jag har fått tillbaka min Volvo S60 2009 efter att den blev stulen och har stått stilla i cirka fyra månader. Bilen startar och går, men jag har nu ett stort problem med fjärrstyrningen.

Problemet:
Ingen av bilens fjärrnycklar fungerar för att låsa eller låsa upp bilen.
Båda nycklarna har fått nya batterier (CR2032), men det gjorde ingen skillnad.

Relevant information:
Bilen har stått stilla länge, sannolikt med ett helt urladdat bilbatteri. Detta kan ha påverkat bilens mottagare/elektronik.

Startspärren fungerar, och bilen kan startas när nyckeln sätts i tändningslåset.

Centrallåset kan manövreras inifrån (med knappen i dörren), men inte utifrån via fjärrkontrollen.

Ett nyköpt batteri från Biltema har monterats i bilen. (För andra bekymmer men kanske relevant)

Min misstanke är att nycklarna har tappat programmeringen eller att det är något fel med mottagaren i bilen efter det långa strömavbrottet/stölden.

Frågor till er:
Känner någon till en enkel procedur för att "återställa" eller synka nycklarna på en S60 (2001-2009) efter ett långt strömavbrott/batteribyte på bilbatteriet? (Jag har provat det vanliga med att vrida nyckeln till läge II och trycka på knapparna, utan resultat).

Är det sannolikt att jag måste åka till Volvo eller en låssmed med för att få nycklarna omprogrammerade?

Alla tips och erfarenheter välkomnas varmt innan jag tvingas boka tid på verkstad!

Tack på förhand!

Det där är vanligt förekommande fel[…]

Kopplade in datorn och får felkoden P086087,[…]

Tack. Misstänkte värme. Vi har varit n[…]

Har vart väldigt lugnt här då jag […]