Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pszech
Hej,

Jag har en 2004 XC70 med död battery på gården och behöver lite hjälp.

Bilen är vår stugbil, som mest vänds på vintern i Jämtland. Så den stor stora sträck utan användning. Batteriet bytes för två år sen, men den har varit helt tomt flera gånger. Startmotorn byttes nyss, och bilen startade och gick fint i Augusti. Laddade batteriet med min CTEK till full då med.

Nu, två månader senare, är batteriet helt utladdad, att även CTEKen inte ens ser den och den kann inte laddad. Har prövat framifrån, men också krupit in och försökt ladda direkt på batteriet.

Jag antar att det finns nåt fel på elen, som tjyvdrar ström.
Det ska finnas en inbyggt laddare som laddar via motorvärmaren, men det har aldrig funkat, även hjälpt med urladdning.

Så - tror jag ska köpa nytt batterie och tar gärna emot rekommendationer på vilket batteri jag ska köpa för Jämtska vintern.
Och jag tar gärna emot tips om hur jag kan hitta tjuven!

Tackar,

Pelle
Spelar liten roll vilket batteri du köper om den står oanvänd långa perioder.

Köp större solcellsladdare som du kopplar till OBD uttaget eller direkt på batteriet. Har du ingen större tjuvström så bör det räcka om bilen inte är täckt med snö.
Eller snabbkoppling på ena polen så du kopplar loss batteriet när bilen inte används.

Liknande denna eller billigare.
https://www.amazon.se/solmodul-vattent% ... ZX57&psc=1
av Malmstroem
Vi har haft ett liknande problem med en 245:a som stod långa tider. Det löstes med att låta en 10 mm nyckel ligga i bilen och skruva av batteripolen när bilen skulle stå längre tider.

Det finns inget batteri som kommer att lösa detta.

Sådär, då har båda bilarna […]

Kolla alla turboslangar Ev läckage

Dom sitter hårt! Pressas inåt, mot dif[…]

Bilen på filmen såg ut att ha stö[…]