Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er! Jag har en fråga som jag inte sett tidigare på forumet...

Jag är villrådig och behöver era reflektioner, framförallt från er som har barn! :) Jag kommer inom kort att få mitt första barn men vet inte om jag "klarar" mig med min S60 eller om jag borde byta till V70.

Jag har prövat med vagn och den glider utan problem in i S60:n. Tröskeln är ett litet problem men överkomligt. Det jag funderar på är hur mycket jag vinner på att skaffa en V70. Jag har ju ingen aning om hur mycket packning m m som kommer att behövas när man fortsättningsvis ska åka runt med ett barn. Eftersom min S60 är underbart fin så skulle jag gråta inombord av att vara "tvungen" att sälja den.

Är tacksam om andra föräldrar kan ge mig lite råd!
Användarvisningsbild
av Eddan
Jag hade förut en MAZDA 6, Som utseende mässigt är likt S60, och jag hade inte heller några problem med vagn i den. Men när jag köpte V70:n så var det som om jag hade bytt från en 2 rok till 7 rok. Helt nöjd.
Behövde aldrig tänka på utrymme när man skulle storhandla och vagnen skulle med och så....

Men visst sved det i hjärtat när man hade rustat upp gamla "bettan". :cry:
men men...... jag är skit nöjd med V70:n också
Användarvisningsbild
av greeeken
Om man tänker så ,så kan man skaffasig en stor VAN, i stil med en Grand Voyager eller liknande.
Vilken stolle som helst fattar att man har mer uttrymme i en kombi,
från en 2:a till en 7:a?
Tjenamors, vad byter man till sig om man skaffaer en VAN? Får man ett slott då.
Har klarat mig utmärkt med min s60 o kommer aldrig att byta den även när det är dags för unge nr 2.

Det hela går ut på vad det är du vill mannen.
Säkert bekvämligare att få in vagnen i en kombi + att mkt mer rymmer i den.
av para
Är det barnvagnen som ni ska ha som du prövat med? Tänk annars på att dom olika fabrikaten skiljer sig åt mycket i storlek. Jag har två småbarn och kör V70N. Brukar alltid ha proppfullt i skuffen när vi åker bort över nån helg. Var fullt även när vi bara hade ett barn så jag förstår inte hur man kan få plats i en S60? Jag har till och med tvingats till att ta bort insynsskyddet för att kunna få in vagnen på längden. Då har man plats för några stora väskor eller resväskor vid sidan om.

Första året med barn är värst (för bilens utrymme alltså) efter ett år lättar problemet när det räcker att ha med sig en liten sulky bara. Får du sen en unge till ganska tätt vill man ha med BÅDE barnvagn och sulky och får du ner det i en S60 blir jag imponerad.

Tänk på barnstolen också. De bakåtvända stolarna tar mycket plats och S60n är ju betydligt mindre i baksätet.

Men visst är det så att man anpassar sig efter det utrymmet man har. Vi har alltid med förmycket grejor. Man fyller på tills det är fullt. Hade en XC90 förut och den är bra mycket större än en V70 i bagaget så då kunde man ta med sig barnstol, babygym och massa leksaker också.
av tobmag
Man kan spara mycket utrymme om man packar själv och inte låter frun göra det :lol:
av Groovy
Tack för alla inlägg hittills, ni har alla en poäng i det ni säger. Dessvärre gör det ju inte saken enklare eftersom det står lika i poängställningen mellan S60 och V70! :lol:

Jag har ju ingen aning om hur mycket packning jag kommer dras omkring med och/eller om det kommer fler barn inom kort.

För att fylla ut med lite fler detaljer som kanske kan hjälpa er att ge mig fler bra svar: Jag har idag en S60 från 2001 som gått ca 5500mil, Den har all tänkbar utrustning och är, i mina ögon, väldigt fin. Det jag undrar är om man ska sälja den nu p g a ålder/mil innan den kanske tappar mer i värde och köpa en nyare V70 (2004- ) eller om jag ska behålla S60 ett par år till.

Som ni märker velar jag fram och tillbaka. Ser fördelar med båda sidor, och ingen väger klart över. :roll:
Användarvisningsbild
av Loner
Ger mig väl in i debatten jag oxå.

Hade en 854 förrut och i den gick emmaljungan precis in i skuffen, men sen var det bara plats för tandborste och ett par cd-skivor.
En S60 har ju ännu mindre utrymme än en 854... :roll:

När jag sen köpte V70N, så blev det lite mera plats, men precis som det skrevs tidigare i tråden så fick jag plocka bort insynskyddet för att få in vagnen på längden, och det är precis på längden sedan jag monterade lastskyddsgallret.

Du skriver att DU kommer att få ditt barn, är ni 2 vuxna så lär ju inte S60 vara speciellt kul heller då en av er förmodligen kommer att åka bak, och där finns det ju inte överdrivet mycket plats.

Men om du är så förtjusit i din S60 så tycker jag du skall ha den ett tag och känna dig för, är den för trång så blir det ju till att byta, eller skaffa en bil till för familjeutflykter.

Vi skall ta våra lillkille med oss till finland innan han fyllt 3 månader, så det skall bli spännade att se hur mycket packning man får med sig :roll:

/L
av Danniy
Hej,
hade precis samma problem fick en dotter för 5 månader sedan. Jag valde att behålla min S 60. Det går ganska bra. Köpte en liten vagn som får plats i skuffen men det blir bättre med plats snart när man kan skippa vagnöverdelen nu i sommar.

Hittills har det gått bra men det är lite trångt när man åker till Landet och skall ha alla grejer med sig men man åker ju runt i en bil som ser klart bättre ut än en kombi.

Jag köpte min bil ny 2002 så måste jag ha den några år till det är ju efter 2-3 år som man börjar amortera ordentligt (mindre räntedel) på billånet;.)

Mvh
/Danniy
Användarvisningsbild
av AWWD
V70 är större än S60
Större bil=säkare bil (viktigt med barn i bilen)
Större bil=mer att packa i (tro mig, Du kommer att transportera mer grejor, speciellt vid längre resor)

Egna erfarenheter: Köpte en V70 AWD -99 när vi väntade tillökning hösten 2001. Denna har precis bytts mot en V70 AWD -03. Utrymmet kommer extra väl till pass vid längre resor (övernattningar) då det är 1000 saker som ska med (speciellt när frun får bestämma) :wink:

En kollega har två barn i en Audi 80 sedan -94 och tycker det går bra. Man blir dock "beroende"; har man en gång haft kombi kan man inte klara sig utan (vilket för övrigt även gäller gäller AWD, ECC, Geartronic mm mm 8)
av Aight
Jag säger bara att V70:N får du platts med det mesta + lite till.....
Jag röstar på V70N
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]